X
Annons
X
Fördjupning

Fyller tomrum efter V70 – blir Sveriges mest köpta bil

Den ska jaga tyska konkurrenter som Audi A4, Mercedes C-klass och Volkswagen Passat. Och sedan fylla tomrummet efter gamla V70. Med V60-kombin klarnar bilden av Volvos modellpolitik alltmer.

Volvos renommé som tillverkare av vettiga familjebilar kommer inte att minska med nya V60. Ändå är den inte fullt ut lika rymlig eller klurigt paketerad som gamla V70.
Volvos renommé som tillverkare av vettiga familjebilar kommer inte att minska med nya V60. Ändå är den inte fullt ut lika rymlig eller klurigt paketerad som gamla V70. Foto: Eric Lund/TT

Under ett antal timmar och ganska många mil kör jag runt ensam med nya Volvo V60 på den katalanska landsbygden. Jag förirrar mig bland trånga gränder i byar, förundras över bergsmassivet Montserrats sågtandade siluett och försöker förnimma detaljer och helhet i bilen.

Volvos renommé som tillverkare av vettiga familjebilar kommer inte att minska med nya V60. Ändå är den inte fullt ut lika rymlig eller klurigt paketerad som gamla V70.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 11

Kombimodellen V60 får inom kort sällskap av sedanversionen S60. Den kommer att tillverkas i Volvos nya fabrik i USA, eftersom marknaden för sedankarosser främst finns i Nordamerika och Kina.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 11

Instrumentskärm, multimediaskärm, ratt och samtliga reglage delas med alla andra nya Volvomodeller – samordning sparar pengar.

Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 11

En svalt ombonad atmosfär. Provbilens framstolar med massagefunktion och ventilerat nappaläder är mycket bekväma.

Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 11

Nej, lika rymlig som gamla V70 är inte nya V60. Men den är faktiskt nästan lika rymlig och mer ”boxig” än storebror V90.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 11

Lastytan blir inte helt plan med fällda ryggstöd, men visst är nya V60 en duglig transportör.

Foto: Eric Lund/TT Bild 6 av 11

Det här är inget dåligt baksäte, benutrymmet är bra. Men dynans höjd är lite förbryllande – långbenta kan nog få en mysko knävinkel.

Foto: Eric Lund/TT Bild 7 av 11
Bild 8 av 11

Snarlik storebror V90, men nya V60 har en helt annan hållning och ”stuns” i linjeföringen. Större än gamla V60, mindre än rikslikaren V70.

Foto: Eric Lund/TT Bild 9 av 11
Foto: Mercedes-Benz/Daimler Bild 10 av 11
Foto: Volkswagen Bild 11 av 11
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X