Mixtapes fixar fansen

Rockband skaffar sig fans genom flitigt turnerande. Amerikanska hiphopartister genom att sälja mixtapes. 50 Cent och The Game har redan lyckats. Och Mariah Carey försöker återfå förlorad kredd genom att gå i deras fotspår.

Under strecket
Publicerad
The Game och 50 Cent har båda använt sig av mixtapes för att få igång karriären.

The Game och 50 Cent har båda använt sig av mixtapes för att få igång karriären.

Annons

När Mariah Carey släppte sin nya skiva The Emancipation of Mimi i april, bestod skivans PR-kampanj inte bara av de traditionella annonserna, intervjuerna och musikvideorna. Skivbolaget lät henne även spela in en mixtape som sedan distribuerades på gatorna i amerikanska storstäder som New York, Atlanta och Los Angeles.

– Det är numera normen för våra artister att släppa en mixtape i samma veva som de släpper en riktig skiva, säger Pheo Brown, chef för street promotion på skivbolaget Island Def Jam i New York.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons