X
Annons
X

”Missvisande om lönsamhet för höghastighetståg”

Att ge väljare intrycket av att höghastighetsbanorna skulle vara lönsamma om bara ”rätt modell” används är allvarligt ur demokratisk synvinkel. Det skriver Gunnar Lindberg, Jonas Eliasson och Maria Börjesson med anledning av en artikel i DN.

Tyskt höghastighetståg.
Tyskt höghastighetståg. Foto: Sven Hoppe/AP

I januariavtalet mellan regeringen, centerpartiet och liberalerna anges att "nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas”. Fortfarande är dock bland annat tidsplan, kostnad och finansiering osäkert. I det ljuset är det utmärkt att frågan diskuteras, men det behöver ske utifrån korrekta utgångspunkter. Det senaste exemplet på missuppfattningar kommer från Dagens Nyheter, som nyligen publicerade (2019-04-12) en stort uppslagen nyhetsartikel där man menar att Trafikverket ”stoppat” prognoser som gynnade höghastighetstågen. Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Emma Berginger vill nu kalla Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon till riksdagen för en förklaring. Öppen dialog mellan folkvalda och myndigheter är förstås alltid välkommet, men problemet är att DN:s artikel vilar på tre missuppfattningar. De har vederlagts flera gånger förut, men eftersom de nu letat in sig på nyhetsplats bör det verkliga läget klargöras.

Tyskt höghastighetståg.

Foto: Sven Hoppe/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X