Misstaget många gör: springer fort och långt

Gå inte ut för hårt och variera rundorna, råder löpnings­experterna.
Gå inte ut för hårt och variera rundorna, råder löpnings­experterna. Foto: Neale Haynes/REX

Temperaturerna stiger och kvällarna blir allt ljusare – löpsäsongen har börjat. Här ger löpningsexperterna sina tips för att undvika skador och ha roligare i spåret.

Under strecket
Publicerad
”Om det börjar göra rejält ont i en höft eller ett knä ska du släppa prestigen och ta det mycket lugnare”, säger löpteknikspecialisten Fredrik Zillén.

”Om det börjar göra rejält ont i en höft eller ett knä ska du släppa prestigen och ta det mycket lugnare”, säger löpteknikspecialisten Fredrik Zillén.

Foto: Connie Sauerland Zillén
Maratonlöperskan och löpcoachen Johanna Bäcklund menar att regelbundenhet är löpningens a och o – men spring inte samma runda varje gång.

Maratonlöperskan och löpcoachen Johanna Bäcklund menar att regelbundenhet är löpningens a och o – men spring inte samma runda varje gång.

Foto: Privat
Annons

Vårblommorna spirar och med dem även en växande lust hos många att ge sig ut i löpspåret igen. Men en otränad kropp för med sig ökad risk för skador och överansträngning – som riskerar att göra säsongen kort.

Vilka är då de vanligaste misstagen som löpare gör efter ett längre uppehåll?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons