Annons
X
Annons
X

”Miss­nöje ingen väg till framgång för lärarna”

Mediebilden av lärar­yrket behöver nyanseras ­genom att även nöjda pedagoger kliver fram och berättar sin version, skriver Jonas Nilsson, förstelärare.

Foto: Jessica Gow/TT

DEBATT | SKOLA

Om lönen inte är till belåtenhet får man gärna peka mot bättre avlönade kollegor och påstå att man själv gör jämförbara insatser.

Det rapporteras frekvent om nega­tivt inställda lärare i medierna. Finns det över huvud taget någon pedagog som trivs i den svenska skolan? Jo, jag trivs i alla fall och annars hade jag heller inte arbetat kvar. Jag är också ödmjuk inför att även ­andra ­yrken kan upplevas som stres­siga ibland, trots att det verkar skrivas mest om oss lärare. Hur vill medierna och vi själva att ­yrket ska uppfattas? Som det är nu drunknar det positiva i de ­andra sidor som ges och det försämrar yrkets status. Bilden av lärar­yrket behöver nyanseras ­genom att även nöjda pedagoger kliver fram och berättar sin version.

Jag trivs inte bara för att ”­yrket är ett kall”, för att ”jag älskar att arbeta med människor” eller för att jag erhåller den ”egentliga lönen när jag möter gamla elever som lyckats i livet”. Mina arbetsuppgifter hinns med och de är dessutom intellektuellt stimulerande. Såväl chefer som kollegor är professionella och trevliga. Det är en glädje att gå in i lektionssalen för att försöka ­berika elevernas tillvaro. Som om inte detta vore nog så arbetar jag också för att försörja mig, och nu börjar lönerna för de skick­liga lärarna krypa uppåt. Flera lärare i landet tjänar över 40 000 kronor i månaden och de bäst betalda får mer än 50 000 kronor i lönekuvertet. Sådant måste lyftas mer och oftare så att kollegor och potentiella lärarstudenter vet vad de kan förvänta sig om de presterar på topp. Om lönen inte är till belåtenhet får man gärna peka mot bättre avlönade kollegor och påstå att man själv gör jämförbara insatser. Alla ska ha den lön de förtjänar, och blir det lättare att framhålla egna styrkor genom att jämföra sig med andra så är det ju perfekt.

Annons
X

Jag vill inget hellre än att ­yrkets status ska öka. Skillnaden mellan mig och många andra skoldebattörer är dock att jag inte tror att klagan och miss­nöjesyttringar är vägen till framgång. Inspirerande krafter inifrån i form av nöjda, skickliga ­lärare ska locka ambitiösa studenter samt visa vägen för kollegor som tappat hoppet eller gör släta figurer inom gebitet.

Jonas Nilsson

förstelärare på Stordammens skola i Uppsala

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Jonas Nilsson Foto: Privat
    Annons
    Annons
    X
    Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 2

    Jonas Nilsson

    Foto: Privat Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X