Recension

Paula Modersohn-BeckerMissa inte Modersohn-Beckers stillsamma revolution

Den tyska konstnären signalerade till sitt folk med små subtila tecken, skriver Jenny Maria Nilsson

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Paula Modersohn-Beckers

Paula Modersohn-Beckers

Foto: CARL BRANDT
Annons

Paula Modersohn-Beckers motivvärld är natur (gärna björkar och blommor), flickor och kvinnor (gärna nakna), självporträtt (gärna med en undrande blick mot betraktaren) och mindre djur (gärna i flickors famnar). Alltihop är subversivt – hur kan ens en sådan motivvärld vara det?

Jo, för det är inte vad en konstnär gör utan hur som ger den där kvaliteten av revolt, vilket framträder särskilt väl när så många av Modersohn-Beckers verk från olika tidpunkter i hennes liv är samlade. Född 1876 var hon en expressionist innan expressionismen riktig fanns, och med facit i hand ser man hur stråk av den modernism som ska komma har sipprat in i hennes arbete på samma vis som en kylig bris känns av före ett väderomslag.

Annons
Annons
Annons