Hela denna artikel är en annons

Så har folkabussen sett ut genom åren

Den klassiska folkabussen är inne på sin sjätte generation. Sedan födseln i Wolfsburg 1950 har den klassiska Transportern utvecklats till ett bestående inslag i fordonsvärlden.

1950 rullade den första Transporter-modellen ut ur fabriken.
1950 rullade den första Transporter-modellen ut ur fabriken. Foto: VW

Drygt 400 journalister från ett 40-tal länder flögs i somras till Stockholm för att provköra den sjätte generationens Transporter. Den nya modellen är anpassad för en modern bilkörning med en ny generation TDI-motorer, adaptiv chassikontroll och avancerade säkerhetsfunktioner.
Mycket har hänt sedan lanseringen av den första Transporten.

Läs här för att följa den klassiska bilens historia.

Första generationen T1, 1950 Foto: VW

**Första generationen T1, 1950: **

Den första Transporten användes som en skåpbil för varor och passagerare men även som brandbil, polisbil, postbil och campingbil. Tack vare bilens multifunktionella natur blev den snabbt populär, redan 1954 hade 100 000 bilar lämnar fabriken.

Andra generationen T2, 1967

Andra generationen T2, 1967:

Den andra Transportern fick en helt ny stil med ett odelat panoramafönster, en tio centimeter längre kaross och en högre motoreffekt. Från 1967 till 1979 såldes 4,8 miljoner enheter.

Tredje generationen T3, 1979 Foto: VW

Tredje generationen T3, 1979:

Lite längre, lite bredare och lite högre. Så kan den tredje Transportern sammanfattas. Den nya modellen var utrustad med en katalytisk avgasrenare som standard för den amerikanska marknaden.

Fjärde generationen T4, 1990 Foto: VW

Fjärde generationen T4, 1990:

1990 bröts ett tekniskt koncept som levt sedan den första modellen 1950; Bilen blir framhjulsdriven. Fordonet fick en tvärställd motor, som driver framhjulen, under den korta motorhuven framtill. Tack vare den konstruktionen kan T4:an tillverkas efter det modulära systemet i två längder och tre viktklasser. Till skillnad från tidigare då bilen till stor del varit ett nyttofordon blir nu även bilen populär tack vare den höga resekomforten.

Femte generationen T5, 2002 Foto: VW

Femte generationen T5, 2002:

T5 lanserades i ett stort urval av olika modeller, Multivan och California riktades mot privatkonsumenter medan Transportern hade sin kundbas inom yrkessektorn tack vare sina skåpbils-,, kombi- och flakvagnsvarianter. Med T5 hävdade Volkswagen Commercial Veichles sitt ledarskap på marknaden i transportsegmentet i Tyskland och Europa 2003.

Sjätte generationen, T6, 2015 Foto: VW

Sjätte generationen, T6, 2015:

Nya transporter är utrustad med ett avancerat förarassistanssystem som hjälper föraren att upptäckta kritiska situationer i förväg. Trots sin storlek har modellens motorer låg bränsleförbrukning. För de nya TDI-motorerna med Euro6-utsläppsstandard är BlueMotion-teknologin standard. Multivan har bland annat skenor i golvet som gör att det är möjligt att steglöst kan placera sätena.

1950 rullade den första Transporter-modellen ut ur fabriken.

Foto: VW Bild 1 av 7

Första generationen T1, 1950

Foto: VW Bild 2 av 7

Andra generationen T2, 1967

Bild 3 av 7

Tredje generationen T3, 1979

Foto: VW Bild 4 av 7

Fjärde generationen T4, 1990

Foto: VW Bild 5 av 7

Femte generationen T5, 2002

Foto: VW Bild 6 av 7

Sjätte generationen, T6, 2015

Foto: VW Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X