Annons
Recension

Sirous NamaziMinnets kraft laddar Sirous Namazis verk

Sirous Namazis minnesbilder av föremål från barndomen i Iran ställer viktiga frågor. Sedd som helhet blir utställningen en personlig och stark historia.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Sirous Namazis konstnärskap handlar ofta om att göra vardagsföremålen till något mer, att utvidga deras betydelse så att objekten verkar inom minimalismens stramhet samtidigt som de rikt associerar till olika ursprungliga användningsområden. Det kan vara en balkong med tillhörande parabol, en utvikt container eller hela hyllsystem från en livsmedelsaffär, fyllda med mat, vilka verkar vara på väg att välta. Namazi fångar generella situationer och övertygar genom att hålla en både bokstavlig och bildlig balans. Ordning vägs mot kaos, stramhet mot överflöd, formalism mot innehåll.

Vid en första anblick verkar Namazis nuvarande utställning fortsätta på den inslagna vägen. På Nordenhake möter vanligheten i form av en innerdörr på en sockel, en friställd spegel, en lampkrona befriad från taket. Ändå har konstnären här radikalt skiftat perspektiv. Visst spelar den exakta precisionen fortfarande en viktig roll, men den värld som ligger till grund för de olika verken är uttalat personlig: det rör sig om föremål från det hem i Iran som han var tvungen att fly från som mycket ung.

Annons
Annons
Annons