X
Annons
X
Recension

Minnesteater Minnesprojekt på vansinnets rand

Den brittiske filosofen Simon Critchley har kallat sig själv en kritisk, sekulär, väklädd post-kantian.
Den brittiske filosofen Simon Critchley har kallat sig själv en kritisk, sekulär, väklädd post-kantian. Foto: Ørjan Ellingvåg/AOP

På sätt och vis är vi alla och ständigt på spaning efter en tid som flytt. Om nuet är en flyktpunkt, en sönderfallande lins genom vilken tillvaron kommer oss till mötes, måste den tid vi vistas i vara det förflutna. Kanske ska vi alltså betrakta husen omkring oss, träd, vägar, berg, bilar, broar, möbler, telefoner, husgeråd, böcker, våra egna kroppar som halvt stelnade, långsamma former av tid.

Tanken kristalliseras i Simon Critchleys lilla bok "Minnesteater", som just utkommit på svenska på det nystartade förlaget CL(P) Works, i fin översättning av Thomas Andersson och med en serie kongeniala fotografier av Liam Gillick. Genremässigt ligger det nära att kalla det för en roman, som Jonna Hjertström Lappalainen gör i sitt efterord. Men mot bakgrund av Critchleys egen bakgrund som filosof, skulle även beskrivningar som filosofisk fantasi eller muterad meditation fungera.

Den brittiske filosofen Simon Critchley har kallat sig själv en kritisk, sekulär, väklädd post-kantian.

Foto: Ørjan Ellingvåg/AOP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X