Minnen från barndomen stärker anrikt varumärke

GB Glace, härföraren av svensk glasskultur, fyller 70 år i år. Med ett måttfullt födelsedagsfirande först efter sommaren är siktet närmast inställt på den kommande glassäsongen som kickar igång om ett par veckor. GB:s varumärke är starkt förknippat med nostalgi och barndom, något som företaget fortsätter att ta fasta på i produkter och kommunikation.

Under strecket
Publicerad
Foto: CENTRUM FÖR SVENSKT NÄRINGSLIV
Annons

– GB Glace historia har betytt extremt mycket för varumärkets framgångar. Väldigt mycket har att göra med GB:s rötter och företagets mission att ge glass en plats i det svenska samhället.

Gustav Svensson har varit ansvarig för GB:s företagsarkiv på Centrum för Näringslivshistoria i fyra år, och kan nästan allt som finns att kunna om det anrika glassvarumärkets historia. Hans jobb är inte bara att förvalta arkivet, utan också föra GB:s historia vidare genom föreläsningar och olika typer av dokumentationer som den egna tidningen och historiska webbsidor.

Annons
Annons
Annons