X
Annons
X

Ministrar: ”Marknaden ska inte få styra skolan”

Utvecklingen i skolan ­sedan 1990-talet är vår tids stora politiska misslyckande. Nu behöver vi stabila överenskommelser där kunskap står i centrum – inte vinstjakt, skriver ministrarna Gustav Fridolin, Anna Ekström och Ardalan Shekarabi.

Vi vill hitta långsiktigt stabila överens­kommelser på skolområdet där kunskap, likvärdighet och bildning står i centrum, skriver tre ministrar inför att Välfärdsutredningen presenteras i morgon.
Vi vill hitta långsiktigt stabila överens­kommelser på skolområdet där kunskap, likvärdighet och bildning står i centrum, skriver tre ministrar inför att Välfärdsutredningen presenteras i morgon. Foto: SvD, Kristian Pohl/Regeringskansliet

Det svenska skolsystemet är världs­unikt i hur det bygger på marknadsmekanismer. Inget annat land i världen kombinerar fritt skolval, avreglerad etableringsrätt för fristående skolor, offentligt finansierad skolpeng och vinstintresse. När reformerna bakom detta avreglerade skolsystem röstades igenom på 1990-talet var tanken att det skulle höja resultaten, stärka likvärdigheten och skapa en mångfald av peda­gogiska alternativ anpassade efter elevernas olika behov.

Vi vill hitta långsiktigt stabila överens­kommelser på skolområdet där kunskap, likvärdighet och bildning står i centrum, skriver tre ministrar inför att Välfärdsutredningen presenteras i morgon.

Foto: SvD, Kristian Pohl/Regeringskansliet Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X