Få är nöjda med EU:s nya utsläppsregler

EU:s miljöministrar landade i en kompromiss om 35 procent mindre utsläpp 2030 jämfört med 2021. Arkivbild.
EU:s miljöministrar landade i en kompromiss om 35 procent mindre utsläpp 2030 jämfört med 2021. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT

EU:s uppgörelse om sänkta koldioxidutsläpp från bilar visar återigen att klimatklyftorna mellan medlemsstaterna är mycket djupa.

Varken svenska politiker, miljörörelserna eller de europeiska biltillverkarna är nöjda med den senaste i raden av kompromisser.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad
Annons

– Jag är sammanfattningsvis besviken, konstaterade miljöminister Karolina Skog (MP) när hon kom ut från ministerrådets långdragna förhandlingar som slutade med kompromissen att koldioxidutsläppen från nya bilar ska minskas med 35 procent till 2030.

Det är långt från den svenska målsättningen på 50 procent och även klart sämre än vad många andra länder i norra och västra Europa önskat. Att en uppgörelse över huvud taget kunde komma till stånd berodde på ett tillägg i slutminuterna som innebär lättnader för fattigare länder inom unionen där försäljningen av bilar med låga eller noll utsläpp i dag ligger långt under EU-snittet.

Annons
Annons
Annons