Annons

Ministrar är dåligt pålästa om förskolans effekt

Våra minsta måste ses som fullvärdiga människor och samhällsmedborgare. Så är det inte idag, skriver artikelförfattarna.
Våra minsta måste ses som fullvärdiga människor och samhällsmedborgare. Så är det inte idag, skriver artikelförfattarna. Foto: FREDRIK SANDBERG/SCANPIX
Under strecket
Publicerad

**Jag vill först tacka **för den beskrivning av förskolans framväxt och komplexa uppdrag som presenterades i ”Förskolan måste ses utifrån sina villkor” på Brännpunkt 7/7. Jag har själv arbetat aktivt för alla barns rätt till daghem och vet hur motståndet mot detta krav har sett ut. Jag håller med om att lojalitet och försvar var nödvändigt under utbyggnadsfasen.

Men nu tror jag att förskolans vidare utveckling är beroende av att även kritik, oro och framför allt forskning om förskolans påverkan på barnen måste få större plats. Därför vänder jag mig mot politiker som upprepar dåligt underbyggda slutsatser om förskolans effekt på barnen, senast formulerat av ministrarna Maria Arnholm och Erik Ullenhag på Brännpunkt 5/7. De inleder med att ”Inte minst den senaste Pisa-undersökningen visar att det går bättre i skolan för barn som också har gått i  förskolan”.

Annons
Annons
Annons