Annons

Ministern: Upp till public service var man ska röra sig

Frågan om hur aktiva public service ska vara på sociala medier var en av frågorna som kulturminister Amanda Lind (tvåa från vänster) fick svara på.
Frågan om hur aktiva public service ska vara på sociala medier var en av frågorna som kulturminister Amanda Lind (tvåa från vänster) fick svara på. Foto: Simon Rehnström

SVT:s vd Hanna Stjärne medger att SVT för några år sedan hade för mycket text på sina sajter. SvD:s chefredaktör Anna Careborg tycker nu att public service helt bör avhålla sig från att spendera annonspengar på Google och Facebook – och att text aldrig får bli ett bärande element i utbudet.

Publicerad

Regeringen kräver att public service tar större hänsyn till kommersiella medier och är mer försiktiga på sociala medier. Men hur det ska gå till är upp till SVT, SR och UR själva. Saken debatterades på SvD:s scen i Visby.

– Det är medvetet övergripande riktlinjer. Hur det här ska göras är upp till public service-företagen själva. Politiken ska inte peka ut exakt hur och var man ska röra sig, säger kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) den några veckor gamla propositionen om public service villkor, på SvD:s scen i Almedalen, Visby.

SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg, kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP), moderator Malin Ekman och Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 2

SVT:s vd Hanna Stjärne och Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Foto: Simon Rehnström Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons