Annons

Linda Bakkman:Mindre sol – här får du i dig viktiga D-vitaminen

Låga D-vitaminnivåer förknippas med ökad risk för en rad sjukdomar. Men bara en av tre svenskar får i sig tillräckligt med vitamin D genom kosten. Näringsfysiolog Linda Bakkman tipsar om maten du ska satsa på när soltimmarna blir färre.

Under strecket
Publicerad

Fett från fårull berikar sedan maj 2018 inte bara all mjölk utan även fil, yoghurt och matfettsblandningar (undantaget ekologiska) med D-vitamin. 110 gram lax tillgodoser annars dagsbehovet hos barn och vuxna upp till 75 år.

Foto: IBL Bild 1 av 2

D-vitamin återfinns uteslutande i animalier, undantag är skogssvamp. Det gör veganer och vegetarianer till en riskgrupp för D-vitaminbrist. Illustration: Thomas Molén

Bild 2 av 2

Fett från fårull berikar sedan maj 2018 inte bara all mjölk utan även fil, yoghurt och matfettsblandningar (undantaget ekologiska) med D-vitamin. 110 gram lax tillgodoser annars dagsbehovet hos barn och vuxna upp till 75 år.

Foto: IBL Bild 1 av 1
Fett från fårull berikar sedan maj 2018 inte bara all mjölk utan även fil, yoghurt och matfettsblandningar (undantaget ekologiska) med D-vitamin. 110 gram lax tillgodoser annars dagsbehovet hos barn och vuxna upp till 75 år.
Fett från fårull berikar sedan maj 2018 inte bara all mjölk utan även fil, yoghurt och matfettsblandningar (undantaget ekologiska) med D-vitamin. 110 gram lax tillgodoser annars dagsbehovet hos barn och vuxna upp till 75 år. Foto: IBL

Vinterhalvåret innebär färre soltimmar vilket medför näringsmässiga utmaningar. En del svenskar drabbas av låga D-vitaminnivåer under den mörkare perioden, något som ofta framhålls som riskfaktor för en rad sjukdomar; exempelvis depression, demens, cancer, hjärt-kärlsjukdom, diabetes, infektioner och MS.

Annons
Annons
Annons