”Mina kompisar har ingen aning om vad crossfit är”

Klättra i rep, göra armhävningar och springa så snabbt man kan. Övningarna är många och varierade för den som tränar crossfit.

Under strecket
Publicerad

Inom crossfit tävlar man inte mot varandra, utan jobbar i lag eller utmanar sig själv. Foto: Ari Luostarinen

Bild 1 av 3

I början får man träna mycket teknik och göra saker man redan vet vad det är – som armhävningar till exempel. Foto: Ari Luostarinen

Bild 2 av 3

”Jag gillar att det är många olika moment och inte samma sak hela tiden”, säger Ella. Foto: Ari Luostarinen

Bild 3 av 3

Inom crossfit tävlar man inte mot varandra, utan jobbar i lag eller utmanar sig själv. Foto: Ari Luostarinen

Bild 1 av 1
Inom crossfit tävlar man inte mot varandra, utan jobbar i lag eller utmanar sig själv. Foto: Ari Luostarinen
Inom crossfit tävlar man inte mot varandra, utan jobbar i lag eller utmanar sig själv. Foto: Ari Luostarinen

Spelkort från en kortlek ligger utspridda på golvet i träningslokalen. De är en del av uppvärmningen – man ska springa fram till korten, lyckas få tag i rätt färg och sen snabbt springa tillbaka till sina kompisar.

Lekar som den här är bekanta för barn- och ungdomsgrupperna som tränar crossfit. Det är en träningsform där man använder hela kroppen genom att göra olika övningar i ett högt tempo. Övningarna bygger på gymnastik, kondition och styrka.

Ella, Freja, Ellinor och Edward har alla tränat crossfit i mellan två och tre år.

– Mina kompisar har ingen aning om vad crossfit är för någonting. Jag brukar berätta att jag tränar styrka med hjälp av kroppen. Då säger de att det låter coolt och att de också vill börja med det, säger Edward.

I början får man träna mycket teknik och göra saker man redan vet vad det är – som armhävningar till exempel. Foto: Ari Luostarinen

Bild 1 av 2

”Jag gillar att det är många olika moment och inte samma sak hela tiden”, säger Ella. Foto: Ari Luostarinen

Bild 2 av 2

– Jag visste inte heller vad det var när min mamma tipsade mig. Men det visade sig vara som styrketräning för barn, säger Freja.

I början får man träna mycket teknik och göra saker man redan vet vad det är – som armhävningar till exempel. Foto: Ari Luostarinen
I början får man träna mycket teknik och göra saker man redan vet vad det är – som armhävningar till exempel. Foto: Ari Luostarinen

Träningen går ut på att bli bättre på att lyfta, kasta, springa, hänga och hoppa – alltså saker man också kan göra utanför träningslokalen.

Det kallas för ”funktionell träning”. Målet är att försöka bli lite bättre på saker man redan kan.

– Det är roligt men väldigt jobbigt. Jag har märkt att jag har blivit jättemycket starkare. Innan jag började på crossfit kunde jag knappt göra en armhävning, men nu är det inga problem! säger Freja.

– Det är kul att man blir stark och får bättre kondition. Jag orkar springa mer på gympan i skolan nu, säger Ellinor.

– Jag gillar att det är många olika moment och inte samma sak hela tiden, säger Ella.

”Jag gillar att det är många olika moment och inte samma sak hela tiden”, säger Ella. Foto: Ari Luostarinen
”Jag gillar att det är många olika moment och inte samma sak hela tiden”, säger Ella. Foto: Ari Luostarinen

Huvuddelen av träningspasset kallas för WOD, som är en förkortning av workout of the day och betyder ”dagens träningspass” på svenska. Då är det ett bestämt antal upprepningar av olika övningar som gäller.

Ledaren Marion skriver upp vad de ska göra på en whiteboard-tavla: armhävningar, sit ups och klättra i rep bland annat. Barnen börjar med att klättra i rep. På bara några minuter har flera lärt sig hur man gör och klättrat ända till taket. Andra övningar är inte lika populära.

– Armhävningar är ingen favorit, erkänner Ellinor.

Vem passar crossfit för?

– Vem som helst. Man behöver inte vara rädd för att inte klara det eftersom det finns nybörjargrupper både för barn och vuxna, säger Freja.

– Vi gör så många olika övningar att det alltid finns något för alla. När jag började var jag jättenervös för att de andra skulle vara väldigt starka, men man anpassar övningarna efter sin egen nivå, säger Ella.

– Crossfit är inte som fotboll. Om jag har stukat foten kan jag inte fortsätta spela, men här kan jag bara göra andra övningar i stället, säger Edward.

– Men det bästa är att det är så lätt att få nya vänner, avslutar Ella.

Prova SvD Juniorjunior.prenservice.se
Annons
Annons
Annons
Annons