SvD Perfect Guide
Annons

Min helg: ”Jag pustar ut med ett glas pinot noir”

Födelsedagsfirande, scenshower och Gröna Lund-besök är några av ingredienserna i artisten Martin Stenmarcks helg.

Text: Paulina Forsberg - 11 maj 2018

På fredag eftermiddag sitter jag i bilen med min kompanjon Frans. Artistlivet innebär mycket helgjobb och idag är vi på väg till min gamla hemstad Örebro för att köra föreställningen Syskonkärlek – räkna med bråk. Rutinerna ser i princip likadana ut i vilken stad vi än är. När vi kommer fram soundcheckar vi och går igenom all teknik. Sen äter vi en tidig middag innan föreställningen drar igång vid halv åtta.

Jag stannar kvar efter showen och snackar med besökare, och sen går vi vidare till restaurangen Makeriet där jag dricker en gin & tonic och provar lokalbryggd öl.

När vi känner oss färdiga åker vi tillbaka till Stockholm igen. Väl hemma på Lidingö pustar jag ut i soffan med ett glas pinot noir. Familjen har redan gått och lagt sig och jag varvar ner i 20 minuter innan läggdags.

På lördagen fyller min dotter år. Min fru och jag smyger upp tidigt och stökar i köket med paket och tårta.

Efter frukost sitter jag en stund på baksidan av huset och njuter av vårsolen. En jobblördag hade jag suttit i bilen på väg mot någon spelning, men idag är hela familjen ledig.

Annons

Vi tar båten till Gröna Lund och hoppar av nere vid karusellen Bläckfisken. Jag gillar att ta båten, trots att jag bott i Stockholm många år känns det som att man upplever staden på ett nytt sätt. Väl inne på Gröna Lund gör vi det mesta ihop, och jag åker alla karuseller förutom Fritt fall.

Det finns två matställen jag gillar på Gröna Lund som är lite undangömda: ett mexikanskt ställe bakom lilla scenen som har grymt käk och sushistället nere vid bryggan. Den här gången äter vi sushi innan vi hoppar på båten hem igen.

På kvällen äter vi en tidig middag på Berns. De har alltid fantastiskt bra mat och trevlig stämning – det är härligt att känna lite storstadspuls också. Vi försöker gå ut och äta så ofta vi kan när vi är lediga, men som småbarnsförälder blir det sällan några sena krogkvällar längre. Däremot brukar vi ta med hela familjen på bio eller teater när vi kan. Mina barn älskade musikalen The book of mormon.

På söndagen får vi en efterlängtad sovmorgon. När vi lämnat barnen åker min fru och jag till Yasuragi för att ladda batterierna. Vi varvar japanskt bad med ett yogapass innan vi äter en god lunch på terrassen. Att gå på dagspa mellan 10 och 16 är perfekt – det känns som att man får en hel semester.

På eftermiddagen åker vi och hämtar barnen igen och sedan är resten av söndagen avsatt för familjetid – det är heligt för oss. På kvällen lagar vi extra god mat och njuter av varandras sällskap, innan helgen avslutas i soffan.