Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Niclas Lydéen har grundat dofthuset Agonist tillsammans med sin fru Christine.
Min helg

”Doft är ett tyst språk”

Dofthuset Agonist ena grundare Niclas Lydéen om friska skärgårdspromenader, inspirerande utställningar och frukostbufféer i världsklass.

**Fredag eftermiddag i Göteborgs ** södra skärgård. Min fru Christine och jag är ute på långpromenad med vår boxer Colette. Att ha hund är en bra anledning att tvingas ut oavsett väder. Eftersom vi bor på en ö är naturen ständigt närvarande och en stor inspirationskälla i vårt arbete. Tillsammans driver vi doftföretaget Agonist och vår senaste parfym Blue North är en hyllning till de nordiska vintrarna. Ambitionen är att fånga essensen av mörka, karga dagar och kalla nätter.

Annons

Dagen förflyter med jobb innan vi hämtar vår dotter Sonia på förskolan. Vi har bjudit in ett par vänner på middag och firar att en släkting är på besök från Chicago. Christian, vår vän som driver restaurang, är involverad i matlagningen som vi sköter tillsammans. En av fördelarna med att bo i Göteborgs skärgård är det otroliga utbudet på färsk fisk och skaldjur. Kvällens meny består av hummersoppa till förrätt och pasta med blåmusslor till huvudrätt. Vi avrundar ganska tidigt eftersom vi ska till Stockholm följande dag.

Flyget går tidigt lördag morgon och väl framme checkar vi in på Hotel Skeppsholmen, ett av våra absoluta favorithotell. Det ligger vackert vid vattnet och frukostbuffén är i världsklass. Vi är i Stockholm för vårt samarbete med modemärket Hope. Tillsammans har vi tagit fram en unisexparfym och tre doftljus.

Doft är ett tyst språk, och ett sätt att uttrycka vem man är. Det är lite speciellt att tolka ett annat företags värderingar, men vi har utgått från ledord som även gett namn åt ljusen: diversity, freedom och courage. Det oroliga dagsläget gör att namnen ligger rätt i tiden.

Förmiddagen går åt till att besöka de olika butikerna. Vi har det trevligt när vi pratar med personalen och kollar in alla skyltfönster. Samarbetet har varit roligt och responsen hittills väldigt positiv.

Efter ett besök i Hope-butiken på Smålandsgatan äter vi brunch på Wienercaféet.
Ett mysigt ställe där vi beställer en smörgås till mig och laxsallad åt Christine. Ann Ringstrand, Hopes grundare, gör oss sällskap och timmarna förflyter medan vi talar om kommande resor och gemensamma kreativa projekt.

Sen går vi tillbaka till hotellet och slappar några timmar. På kvällen äter Christine och jag middag på Brillo. Restaurangen är stimmig och stämningen hög. Vi beställer vin och äter pizza med hjärtmusslor och koriander.

På söndagsmorgonen dröjer vi oss kvar länge vid frukostbuffén. Bara några minuter bort ligger Moderna Museet. Så efter frukost promenerar vi dit för att se Olafur Eliassons ”Verklighetsmaskiner”. Utställningen har lockat ett bra tag, och lever verkligen upp till förväntningarna.

På eftermiddagen är det dags att åka hem. Christine tar tåget vidare till annat jobb och jag flyger hem till Göteborg. Har inte bråttom utan slår ihjäl de sista timmarna med att uträtta ärenden och göra research för kommande projekt.

När jag landat åker jag och hämtar Sonia som tillbringat helgen hemma hos farmor och farfar.