Annons
X
Annons
X

Min fåfänga blev smickrad

Från barnstjärna via punksångerska till miljöaktivist. Under snart trettio år har Björks vägar slingrat sig över tundror och urbana asfaltsstråk i ett försök att låta natur och stad bli till ett. På måndag tar hon emot årets Polarpris. SvD:s Kristin Lundell inledde en mejlkorrespondens med den isländska sångerskan.

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX

Du brukar tacka nejtill de flesta priser och utmärkelser som du blir erbjuden – funderade du på att avböja också Polarpriset?**

– Min manager sa att det var en alldeles för stor ära att avböja priset vilket gjorde mig väldigt ödmjuk. Jag visste inte att Polarpriset fanns men så tittade jag på listan över forna vinnare och jag måste erkänna att min fåfänga blev ordentligt smickrad. Jag är egentligen livrädd för prisutdelningar. Jag är usel på att kallprata med främlingar. Trodde att sånt skulle bli lättare med åren men inte då.

Vad har du för relation till Abba?

Annons
X

– Abba var ett av väldigt få band som vi alla i Sugarcubes kunde enas om att vi gillade. Vi brukade lyssna på dem innan vi gick på scen. Abba var gigantiska på Island – större än The Beatles.

Du har sagt att du är livrädd för att upprepa dig själv. Varför det?

– Åh jag vet inte vad det beror på. Leda? Eller kanske en oförmåga att behålla koncentrationen på en enda sak.

Men är det inte stressande att alltid ha huvudet i framtiden?

– Hmm, jag vet faktiskt inte. Det kanske egentligen är så att girighet är min främsta drivkraft. En önskan om att återuppfinna hjulet? Eller så handlar det bara om nyfikenhet. Ja det låter mest hälsomsamt. Så säger vi: det beror på nyfikenhet.

Men lyckas du alltid förverkliga de idéer som du har i huvudet? Ibland lyckas ju inte alltid den samtida världen att vara uppdaterad med den futuristiska hjärnan.

– Det är svårt ibland men en del av utmaningen är just att kommunicera med den verkliga världen – så att ens arbete inte blir en isolerad utopi. Om man får ihop det rätt kan det ju både bli relevant och nyskapande. Dessvärre är det ju inte alltid som utmaningen lyckas mötas på alla punkter.

Vad är det som du är så otålig att upptäcka? Världen utanför eller inom dig själv?

– Båda två tror jag. Jag behöver känna en råhet för att känna mig levande. Jag får klaustrofobi när saker stagnerar.

Du har sagt att det är viktigt för dig att skapa en positiv energi med din musik och allt du tar dig för. Varför?

– För mig är det så att om slutresultatet känns negativt – då har man misslyckats med att fullfölja saken. Man har stannat halvvägs. Missförstå mig rätt, jag älskar mörka stämningar – det är den energin som gör att man kommer vidare. Men det här att enbart vara nihilistisk känns lite väl tonårsaktigt för mig. Jag behöver mer färger. Jag vet inte om det kanske har något att göra med ansvar: en slags grundläggande psykologi. Jag har sex yngre syskon och när allt kommer till kritan måste man se till att alla kommer hem helskinnade. Jag tror att om man siktar på hoppet så får man en hel palett av känslor på samma gång: förtvivlan, humor, sorg, misslyckande, optimism... Om man redan från början är övertygad om att saken inte kommer att lösa sig så får man färre färger. Det blir mycket tråkigare.

Du tillhör den lilla skara artister som är väldigt bra på att prata om din musik och sätta allt i en teoretisk kontext. Är det viktigt för dig att hjärnan och känslorna arbetar ihop?

– Tack för komplimangen! Vanligtvis brukar jag prata om min musik när allt är färdigt. Då börjar en spännande process att försöka bena ut vad det egentligen handlade om. Om jag ska vara ärlig så är mycket av det en gissningslek. Jag dricker en massa cappucinos och hoppar in i en intervju och försöker ta mig igenom den. Jag pratar aldrig om projekt innan jag är klar – det skulle förstöra allt. Det verkar kanske som om jag är väldigt medveten om det som sker i min hjärna medan jag skapar. Så är det inte. Men tiden är ett roligt filter. Det är som när man läser sina gamla dagböcker och man tyckte att man då gick igenom något oerhört komplicerat men som efteråt ter sig väldigt enkelt och uppenbart.

För tjugo år sedan flyttade du till London och sedan tio år tillbaka bor du i New York. Vilka av storstadens ljud gillar du?

– Det ändras ofta men just nu är jag väldigt inne på vind och olika vinklar av rymd mellan byggnader, återvändsgränder, trevägskorsningar och gator med eller utan kullar.

Din musik är ju väldigt högenergisk. Var finner du din egen energi?

– Från den isländska tundran, vänner, rymd, musik, tystnad, böcker, havet, filmer och att simma.

Vad gör man en vanlig vardag om man är Björk?

–Det beror verkligen på. Jag gillar inte att ha fasta rutiner. Jag känner mig lätt instängd. Men det som är konstant i min vardag är att jag umgås med mina barn och min familj. Jag försöker också tillbringa några timmar utomhus varje dag. Det lyckas alltid jämna ut saker och ting på ett bra sätt.

De senaste åren har du aktivt engagerat dig i olika miljöfrågor. Känner du ett ansvar att belysa de här frågorna?

– Ja det gör jag faktiskt. Vare sig man gillar det eller inte så är det så att mitt jobb kommer med en piedestal. Det skapar en underlig energi men eftersom jag har blivit tvungen att hacka i mig de inte så roliga sidorna av berömmelse så kan jag lika gärna använda de bra sidorna till saker som jag bryr mig om. Vi lever på 2000-talet och det finns möjligheter att skapa en relation mellan natur och teknik om vi bara vill det. Inget kommer ju att ske av sig själv och vi har inte råd att vara ointresserade.

Vad betyder Island för din musik? Bara en sådan sak som att ni hade en tv-fri månad varje sommar måste ha lagt grund för kreativiteten.

– Mina föräldrar hade inte tv förrän jag var 10 och då var det bara sändningar tre timmar varje kväll. Varje torsdag och hela juli var sändningsfri. Jag tror att eftersom det finns så mycket rymd på Island har min generation känt att var och en av oss har varit viktig. Jag tror också att det faktum att vi var en koloni i 600 år, och bara har varit självständiga i 66 år, gjorde att min generation var den första som växte upp i en självständig nation. Vi hade mycket att bevisa och mycket historia att skriva. Men det är bara mina egna hemmasnickrade teorier, om du frågar någon annan får du alldeles säkert ett helt annat svar.

Vet du vart din nästa skiva kommer att ta dig?

– Ja, men jag kan inte prata om den saken. Det skulle dra olycka över det hela. Jag ska berätta, eller snarare försöka berätta, allt när musiken är inslagen och redo att skickas iväg ut i världen.

Artisten

  • Björk debuterade som 11-åring med en skiva som bestod av traditionella folkvisor och internationella hits översatta till isländska.
  • Under 80-talet spelade hon bland annat i punkbandet Spit and Snot, jazzfusiongruppen Exodus, new wave-bandet Tappi Tikarrass och punkpopgruppen Sugarcubes.
  • 1993 fick hon sitt internationella sologenombrott med skivan Debut.
  • Björk har sedan släppt skivorna Post (1995), Telegram (1997), Homogenic (1997), Selmasongs (2000), Vespertine (2001), Medúlla (2004) och Volta (2007).
  • 2004 uppträdde hon, iförd en klänning bestående av 700 meter tyg, med låten Oceania på invigningen av OS i Aten.
  • Björk skrev låten Bedtime story till Madonnas skiva Bedtime stories och i höst sjunger hon på duetten Fletta som finns med på Antony and the Johnsons kommande album.
  • Björk har också skrivit musiken till 3D-filmatiseringen av Mumintrollen och kometjakten som får svensk premiär den 8 oktober.

Modeikonen

  • Världen kommer aldrig att glömma svanklänningen, designad av Marjan Pejoski, som Björk bar på Oscarsgalan 2001.
  • Inför släppet av Homogenic-skivan bad hon den i år bortgångne britten Alexander McQueen att designa albumomslaget.
  • McQueen regisserade också videon till låten Alarm call och skapade några år senare en 50 kilo tung klänning som Björk bar i videon till Who is it från skivan Medulla.
  • Björk har bland annat samarbetat med popvärldens favoritdesigner Jeremy Scott och är ett stort fan av Rei Kawakubo, grundaren av märket Comme des Garçons.*

Konstnären

  • 2006 samarbetade Björk och Matthew Barney på konstfilmen Drawing Restraint 9 (bilden nedan).
  • Det visuella språket som följt Björk under karriären och musikvideosamarbetena ihop med regissörer som Spike Jonze, Sophie Muller och Michel Gondry har blivit till konstverk i sig själva.
  • Musikvideon till Björks All is full av love, ett samarbete med Chris Cunningham, ingår i den permanenta utställningen på MOMA, Museum of Modern Art i New York.

Skådespelaren

  • 1987 gjorde Björk sin skådespelardebut när hon spelade en tonåring på glid i den isländska tv-filmen Glerbrot.
  • 1990 gjorde hon rollen Margit i den isländska filmatiseringen av Bröderna Grimms The Juniper tree.
  • Hon syns också i Robert Altmans Prêt-à-Porter. För sin gestaltning av Selma i Lars von Triers musikal Dancer in the dark vann Björk år 2000 pris för bästa skådespelerska på filmfestivalen i Cannes.
  • För rollen som Selma nominerades hon också bland annat till en Golden Globe.

Privatpersonen

  • Björk Gudmundsdóttir föddes den 21 november 1965 i Reykjavik.
  • Hennes pappa Gudmundur Gunnarsson var elektriker och mamma Hildur Rúna Hauksdóttir arbetade som homeopat och lärare i aikido.
  • Föräldrarna skildes när hon var två och Björk växte upp i ett hippiekollektiv tillsammans med sin mamma och sina sex syskon.
  • I början av 90-talet lämnade hon Island för London. Sedan tio år tillbaka bor hon i New York tillsammans med konstnären Matthew Barney och deras 8-åriga dotter Ísadóra.
  • Björk har sonen Sindri, 24, ihop med ex-maken och före detta Sugarcubes-kollegan Thor Eldon.
  • Under 90-talet hade hon en affär med triphop-musikern Tricky och var förlovad med drum and bass-dj:n Goldie.

Aktivisten

  • Björk har det politiska engagemanget i blodet. Hennes pappa är en välkänd fackföreningsman och 2001 hungerstrejkade hennes mamma i tre veckor i protest mot att bygga ett kraftverk på den isländska landsbygden.
  • 2008 släppte Björk låten Náttúra för att uppmärksamma miljöorganisationen med samma namn som verkar för att ta tillvara på isländska naturresurser.
  • Samma år talade hon på en klimatkonferens i Bryssel ihop med Margot Wallström och Irlands före detta president Mary Robinson.
  • 2008 retade Björk upp kinesiska myndigheter när hon under en konsert i Shanghai ropade ”Tibet Tibet” i slutet av sin låt Declare independence.
  • Tillsammans med popbandet Dirty Projectors släppte Björk tidigare i år ep:n Mount Wittenberg Orca där överskottet går till att skydda marina platser i världen.
  • Under sommaren har Björk varit en av de ledande rösterna mot försäljningen av det isländska kraftbolaget HS Orka till det kanadensiska bolaget Magma Energy.
Annons
Annons
X
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X