Annons

”Min ensemble är bäst i världen”

Under strecket
Publicerad

– Varför måste man planera allt så långt i förväg? Jag gillar inte det. Hur ska jag kunna veta om jag har lust att göra Aida om fyra år? Utbrister Valerij Gergiev, en av världens mest upptagna personer, från sitt hotellrum i Amsterdam, där han kvällen före har dirigerat Berlioz i Concertgebouw med Rotterdams filharmoniska orkester - en av alla hans husorkestrar i världen - och strax ska till London och The Proms med samma ensemble. Till föreställningen på Stockholmsoperan tar han med sig 260 personer från Mariinskijteatern, och ändå finns det folk kvar för att samtidigt ge ”Svansjön” i S:t Petersburg. Det är där Valerij Gergiev hör hemma, som chef för denna koloss till teater, vars repertoar innehåller 54 operor samt nästan lika många baletter. Vad har den ryska repertoaren för betydelse för Mariinskijteatern? - Den betyder allt! Glinka, Borodin, Rimskij-Korsakov, Prokofiev, Musorgskij, Tjajkovskij Väldigt många av dem är legendariska produktioner som vi behåller och där vi rekonstruerar originaldekoren. Visst finns det risk ibland att man förlorar anknytningen till nutiden, men vi är väldigt noga med att det är fråga om att skapa, inte återskapa. Har man stora artister ger de liv och elegans åt föreställningen!

Det verkar som om Mariinskijteatern i väldigt hög grad fungerar som en ensemble? - Ja, det är verkligen en familj av artister. Så hängivna och engagerade! Stockholm hade också en sådan period har jag förstått, på Birgit Nilssons tid, när man kunde sjunga ”Ringen” och Puccini och allt sådant med bara egna sångare. Det kan vi. Jag törs säga att det nog är den bästa ensemblen i världen. Och den är inte bara väldigt bra, den är också väldigt stor.

Annons
Annons
Annons