Krönika

Mikael Mölstad:Miljoner skäl att sockra boxvinerna

Mikael Mölstad
Under strecket
Publicerad
Annons

Dricker du boxviner för att det är billigt - eller för att förpackningen är praktisk? Jag tror de flesta påstår att det är för att vinboxen är praktisk. Jag håller med. En vinmängd motsvarande fyra flaskor vin med en vikt på endast tre kilo är onekligen ett tungt vägande argument (om uttrycket tillåts). Det gör även boxen miljövänlig med tanke på att koldioxidutsläppen vid transport blir mindre när vikten är lägre.

Köper du boxvin för att det är billigare är det också fullt legitimt. Men dricker du bara vin på box går du miste om många goda vinupplevelser. För ett par veckor sedan provade jag mig igenom årets 146 boxar i ordinarie sortimentet. Det är en maratonprovning, kan jag lova, och inget att rekommendera för den ovane. För mig var det fjortonde året i rad. Med andra ord har jag en viss träningsdos.

Jag skulle fara med osanning om jag påstod att jag såg fram emot denna dag. Men jag måste också tillstå att det är intressant -  dessutom gör jag det inte för min egen skull utan för att du som läser mina vinspalter ska få en bättre vägledning.

Annons
Annons

Mina bestående intryck av provningen är att tristessen breder ut sig. Lika få som förr håller hög klass men färre är riktigt dåliga. I samtliga fall där vinerna också finns på flaska är flaskan avgjort bättre. Men det värsta är att de röda boxvinerna blivit allt sötare.

En jämförelse mellan storsäljarna de senaste tre åren visar detta tydligt. De viner som har högre sockerhalt säljer allt mer och de som har en balanserad sötmanivå tappar i försäljning. De som ökar allra mest heter ofta något som Appassimento eller Appassionato och har 10-12 gram socker per liter vilket motsvarar 2,5 sockerbit.

Bland de vita är sockerhalten intressant nog inte lika hög -  tack vare att många eftersträvar en viss friskhet. Å andra sidan är det på bekostnad av smak och doft där alltfler försöker erbjuda så lite som möjligt av detta. Inget ska störa för mycket.

Många anklagar Melodifestivalen för att vara likformig  men då har de inte provat det svenska boxutbudet. Där finns ingen som vågar sticka ut - inga skäggiga österrikiska damer syns till.

Det finns ett avgörande skäl till denna likformighet med sötma och brist på smakupplevelse: det stavas pengar. Boxvinerna omsätter enorma summor på Systembolaget. För att tala siffror: cirka 150 olika boxar står för 53 procent av vinförsäljningen i liter räknat. Den totala antalet boxlitrar som säljs på Systembolaget är över 100 miljoner. Med ett snittpris per liter på 45 kr blir det mellan fyra och fem miljarder kronor i omsättning på Systembolaget per år. De tre storsäljande boxarna av vitt och rött står för omkring tio procent av hela vinförsäljningen.

Även om marginalerna är små för producent och importör är volymerna så stora att det finns miljoner skäl att smyga upp sockernivåerna eller ta bort störande smaker - om bara kunderna gillar det.

Och visst är det intressant att boxarna bara utgör runt fem procent av sortimentet och ändå står för över 50 procent av försäljningen - åtminstone i liter räknat. I kronor blir det förstås dock mindre då flaskvinerna har ett betydligt högre literpris.

Allt detta tycker jag är Systembolaget i ett nötskal. Å ena sida alldeles för många produkter som är förvillande lika  - eftersom så många som möjligt ska få en chans att sälja. Å andra sidan ett bredare och bättre utbud av särpräglade viner på flaska än de flesta butikskedjor utomlands - för att de vill erbjuda en större mångfald.

Man får ta det onda med det goda  så även med Systembolaget.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons