Miljömål hotas: ”Ödesår för biodrivmedlen”

Magdalena Streijffert, ansvarig för omvärldsrelationer på Neste, räknar med en kraftig ökning av biodrivmedel de kommande åren.
Magdalena Streijffert, ansvarig för omvärldsrelationer på Neste, räknar med en kraftig ökning av biodrivmedel de kommande åren. Foto: Malin Hoelstad

Sverige importerar nästan allt biobränsle till våra bilar. Nu förbereder industrin för en stor svensk utbyggnad. Men planerna är osäkra och nya EU-beslut kan ändra på allt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Det gäller att välja rätt. Om Sverige ska nå miljömålen måste användningen av biodrivmedel öka snabbt och vanlig diesel och bensin minska.

Det gäller att välja rätt. Om Sverige ska nå miljömålen måste användningen av biodrivmedel öka snabbt och vanlig diesel och bensin minska.

Foto: Malin Hoelstad
Magdalena Streijffert, ansvarig för omvärldsrelationer på Neste, tankar med HVO 100, ett biobränsle som går att använda som vanlig diesel, bara bilen är godkänd för det.

Magdalena Streijffert, ansvarig för omvärldsrelationer på Neste, tankar med HVO 100, ett biobränsle som går att använda som vanlig diesel, bara bilen är godkänd för det.

Foto: Malin Hoelstad
Annons

Jakob Lagercrantz är orolig. Det är alldeles uppenbart.

– Det här är ett ödesår för biodrivmedlen. Efterfrågan kan öka enormt mycket men vi kan också förlora flera källor till biodrivmedel, säger Jakob Lagercrantz.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons