Miljöbåtarna blir allt vanligare

Efter miljöbilar kommer nu miljöbåtar. Flera svenska modeller är under konstruktion.

Under strecket
Publicerad
Svenska Jens 28 med en elmotor från Oz Marine och en 75 hästkrafters D2-diesel från Volvo Penta.

Svenska Jens 28 med en elmotor från Oz Marine och en 75 hästkrafters D2-diesel från Volvo Penta.

Foto: BÅTUTVECKLING & DESIGN ÖSTMANN
Storsjöbåts 23-fots snipa som drivs med pellets.

Storsjöbåts 23-fots snipa som drivs med pellets.

Foto: STORSJÖBÅT
Greenline 33 till sjöss.

Greenline 33 till sjöss.

Foto: SEAWAY
Annons

På årets båtmässa visades flera nya miljöbåtar upp för allmänheten. Intresset både från kunder och tillverkare ökar. Miljöbåtarna blir billigare i drift än traditionella båtar, men trots det verkar det inte som om priserna på miljöbåtarna blir påtagligt mycket högre.

Världens första serietillverkade hybridmotorbåt, Greenline 33 Hybrid, drivs med solceller, el och en dieselmotor. Med enbart solcellsdrift går den i 3 knop. Solcellerna sitter på taket och ska under gynsamma förhållanden kunna ladda batterierna på egen hand.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons