200 elbussar i Stockholm – batterier en utmaning

Tysta, bekväma och fria från utsläpp. Inom ett par år ska 200 eldrivna bussar rulla i Stockholm. Kostnad:  cirka 1,5 miljard kronor.

– Den största utmaningen är batterikapacitet och driftsäkerhet, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Tomas Eriksson (MP) och Kristoffer Tamsons (M) har tagit i hand på satsningen på elbussar i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Det är en en grönblå uppgörelse i regionen som ligger bakom den unika satsningen på eldrivna bussar som successivt ska slussas in i SL-trafiken. Kommande upphandling röstas inom kort igenom i trafiknämnden.

SvD fick en skakig och bullrig busstur med upphovsmännen, Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd, tillika ordförande i SL, och Tomas Eriksson (MP) som är miljö- och kollektivtrafiklandstingsråd . I framtiden ska bussarna i Stockholm smyga fram betydligt tystare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons