Annons

Miljardindustrin där äkthet trumfar floskler

Foto: Simon Rehnström

Betalda inlägg på Instagram och Youtube har blivit en miljardindustri. Men fällorna är många och fel använt kan influencers stjälpa ett bolags trovärdighet. För kunderna är smarta och floskler synas lätt.

Under strecket
Publicerad

”Kunderna är krassa i dag. De vill ha trovärdighet”, säger Karin Westas på Gina Tricot.

Foto: Pressbild Bild 1 av 2

Influencern Bianca Ingrosso frontar Gina Tricots sommarkampanj.

Foto: Gina Tricot Bild 2 av 2

Svenska annonsörers investeringar där produkter och tjänster marknadsförs via influencers, så kallad influencer marketing, är på väg att spränga miljardvallen och är en allt viktigare marknadsföringsstrategi – för miljardbolag såväl som för start-ups.

Ett av dem är modesajten Na-kd som lanserades i slutet av 2015 och nu omsätter över en miljard på årsbasis. En viktig nyckel till framgången är just marknadsföringen i sociala medier – på Instagram har bolagets konto 2,1 miljoner följare.

Annons
Annons
Annons