Miljarder till digital prenumeration

Svenskarna lägger i år 5 miljarder kronor på musik- och videoprenumerationer till mobilen och surfplattan - en ökning med 2 miljarder jämfört med förra året.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Inget kan ha undgått att mediemarknaden är mitt inne i en gigantisk omställning från gammal till ny teknik. Dagstidningarna och delar av tv-branschen har det tufft medan prenumerationstjänster för mobila enheter som Netflix, Viaplay, HBO, Spotify och Readly med flera växer så det knakar. Hit räknas också de digitala prenumerationer som många dagstidningar infört på senare tid.

Enligt en undersökning som Tele2 låtit göra lägger svenskarna 5 miljarder kronor i år på den här typen av tjänster. Musik är populärast följt av strömmad film och tv. De flesta sätter gränsen vid 100 kronor i månaden, vilket i praktiken betyder en tjänst.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons