X
Annons
X

Miljarder satsas för att påverka svenska läkare

Läkemedelsbranschens dolda nätverk. De internationella läkemedelsbolagen lägger varje år ned miljarder kronor på att påverka läkare och säkra lanseringen av nyare och dyrare mediciner. SvD granskar i en artikelserie det dolda nätverket mellan läkemedelsindustrin, läkarna, forskarna och patientorganisationerna. Läkemedelsföretagen satsar numera mer på marknadsföring och administration än på forskning. Lågt räknat lägger industrin ut minst mellan 60 000 och 70 000 kronor per svensk läkare per år i marknadsföringspengar. Sannolikt är summan dubbelt så hög eller mer.

Läkemedelsföretagen satsar numera mer på marknadsföring och administration än på forskning. Lågt räknat lägger industrin ut minst mellan
60 000 och 70 000 kronor per svensk läkare per år i marknadsföringspengar. Sannolikt är summan dubbelt så hög eller mer.

Läkarna och läkemedelsindustrin har alltid varit tätt sammanlänkade. Men det är en relation som mörklagts, dolts i en gråzon och medvetet förringats. Orsaken är att alla inblandade parter tjänar på systemet och att det är andra som får betala penningkarusellen, främst skattebetalarna.
Hårda fakta är därför svåra att få fram, men läkemedelsindustrin satsar miljardsummor inte bara på läkarna. Läkemedelspengar bekostar i realiteten det mesta i den medicinska världen: tidskrifter, kongresser, konferenser, forskningsinstitutioner, professurer och forskning. Också andra grupper blir alltmer intressanta för industrins sponsring som apotekare, sjuksköterskor och inte minst patienter och patientorganisationer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X