Succébolagets vd: Inget måste att gå på Handels

Revolutionrace var tidiga med att bygga bolag med hjälp av sociala medier – där de sammanlagt har 700 000 följare.
Revolutionrace var tidiga med att bygga bolag med hjälp av sociala medier – där de sammanlagt har 700 000 följare. Foto: Björn Larsson Rosvall/Exponera

Från noll intäkter till över en halv miljard kronor på sju år. Klädföretaget Revolutionrace är nästa snabbväxare att noteras. Enligt uppgifter till SvD kan börsvärdet bli tvåsiffrigt – i miljarder.

Under strecket
Publicerad
Pernilla och Niclas Nyrensten grundade Revolutionrace 2013 i ett garage. I dag omsätter bolaget över en halv miljard kronor.

Pernilla och Niclas Nyrensten grundade Revolutionrace 2013 i ett garage. I dag omsätter bolaget över en halv miljard kronor.

Foto: Björn Larsson Rosvall/Exponera
Vd:ns friluftsintresse syns även på huvudkontoret i Borås.

Vd:ns friluftsintresse syns även på huvudkontoret i Borås.

Foto: Björn Larsson Rosvall/Exponera
Pernilla Nyrensten investerar även själv i startups. ”Det är kul att stötta andra entreprenörer. Viktigt är att bolaget adderar värde till samhället. Det handlar om en del ängelinvesteringar, men mitt fokus ligger på Revolutionrace.”

Pernilla Nyrensten investerar även själv i startups. ”Det är kul att stötta andra entreprenörer. Viktigt är att bolaget adderar värde till samhället. Det handlar om en del ängelinvesteringar, men mitt fokus ligger på Revolutionrace.”

Foto: Björn Larsson Rosvall/Exponera
Annons

– Jag har kommit långt med sunt bondförnuft. Det är inte ett måste att ha gått på Handels för att driva ett lönsamt, snabbväxande bolag.

Aldrig tidigare har en kvinna både grundat och fortsatt som vd för ett bolag vid en notering på Stockholmsbörsens huvudlista. Men det är inget mål i sig för Pernilla Nyrensten.

Annons
Annons
Annons