Annons
X
Annons
X
(uppdaterad)
Det skärpta säkerhetsläget

Miljardärens erbjudande ratas av Försvaret

Trots den kinesiske mångmiljardärens köp – Försvarsmakten ger inte upp kampen om ubåtshamnen vid Fårösund på Gotland. Men Försvaret ratar erbjudandet från Ming Wai Lau att hyra anläggningen.
– Ett ägande är inriktningen även fortsättningsvis, säger Göran Wahlström, chef för projektavdelningen på Fortifikationsverket.

Ming Wai Lau köpte nyligen det gamla marinvarvet vid Fårösund. Till höger ÖB Micael Bydén.

Foto: Pressbild, Lennart Jonsson och Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Enligt ÖB Micael Bydén är marinvarvet vid Fårösund viktigt för Försvarsmakten, som försökt köpa tillbaka anläggningen.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 2 av 2

Bild 1 av 14

Ming Wai Lau köpte nyligen det gamla marinvarvet vid Fårösund. Till höger ÖB Micael Bydén.
Ming Wai Lau köpte nyligen det gamla marinvarvet vid Fårösund. Till höger ÖB Micael Bydén. Foto: Pressbild, Lennart Jonsson och Tomas Oneborg

Turerna har varit många kring försäljningen av marinvarvet vid Fårösund. Området, som såldes som en konsekvens av försvarsbeslutet år 2000, har sedan 2004 ägts av entreprenören Joachim Kuylenstierna som köpte hela gamla KA3, inklusive Marinhamnen från statliga bolaget Vasallen.

När Kuylenstierna beslutade sig för att sälja stod det tidigt klart att Försvarsmakten ville köpa tillbaka den strategiska hamnen, med plats för ubåt.

Men Försvarets bud nobbades. I stället vanns budgivningen av mångmiljardären Ming Wai Lau som för två veckor sedan köpte marinvarvet genom sitt svenska fastighetsbolag Artmax AB, för ett flera gånger högre belopp än Försvarets bud.

Anledningen till att Ming Waul Lau – med en förmögenhet på runt 50 miljarder kronor, enligt uppgift till SvD – köpte objektet uppges vara att Försvaret ska kunna använda hamnen, med tanke på det försämrade säkerhetsläget i Östersjön.

– Syftet med Ming Wai Laus köp är uteslutande att säkerställa att Försvaret ska få tillgång till anläggningen, säger Thomas Backteman, talesperson för Artmax AB.

Varför?
– Han är en stark Sverige-vän, han har familjekopplingar till Sverige och uppskattar den svenska kulturen. Sedan finns det en person i företagets styrelse – Fredrik Lundström – med koppling till Försvarsmakten (reservofficer, reds anm) och det var han som uppmärksammade Ming Wai på objektet.

Enligt ÖB Micael Bydén är marinvarvet vid Fårösund viktigt för Försvarsmakten, som försökt köpa tillbaka anläggningen. Foto: Claudio Bresciani/TT

Ming Wai Lau har förklarat att marinens fartyg vid behov får lägga till i hamnen utan att betala hamnavgift. Han har även erbjudit sig att hyra ut hamnen till Försvaret.

Men det är inte aktuellt, enligt Fortifikationsverket. Försvaret vill äga, inte hyra.

Enligt ÖB Micael Bydén är det ”en av de mer lämpade hamnarna”.

– Vi vill ha flexibilitet, handlingsfrihet och kontroll och då är ägande bäst. Vi vill säkerställa tillgången och se till att vi har kontroll över hamnen, sa ÖB Micael Bydén till Gotlands Allehanda vid ett besök på Gotland i början av mars.

Enligt Fortifikationsverket kräver hamnen en del investeringar och Försvaret måste ha kontroll över dess utveckling.

– Försvarsmakten önskar full rådighet över hamnen och är därför inte intresserad av något utlånande eller att hyra hamnen, varför ett ägande även fortsättningsvis är inriktningen, säger Göran Wahlström på Fortifikationsverket.

Expropriation av anläggningen skulle kunna vara en möjlighet, men det är inte aktuellt, enligt Fortifikationsverket.

Vad som händer nu är oklart.

– Erbjudandet är att hyra ut anläggningen till Försvarsmakten med option på köp. Vi upplever att vi har en god dialog med Fortifikationsverket och hoppas kunna nå en lösning, säger Thomas Backteman.

Scrolla vidare för mer uppgifter om Ming Wai Lau – och en närmare titt på hamnen:

Annons
X
Annons
X

Ming Wai Lau.

Foto: Pressbild Bild 1 av 1

Bild 2 av 14

Donerade 400 miljoner till KI

Ming Wai Lau.
Ming Wai Lau. Foto: Pressbild

Affärsmannen Ming Wai Lau, ­baserad i Hong Kong, har enligt uppgift till SvD en förmögenhet på 50 miljarder kronor. Bland välbärgade Hongkongkineser finns en stark tradition av välgörenhet och Ming Wai Lau har tidigare donerat 400 miljoner kronor till Karolinska institutet.

Ming Wai Laus far, Joseph Lau – god för 100 miljarder kronor – är fastighetsägare och tidigare ägare till Chinese Estate Holdings Limited med bas I Hong Kong. Joseph Lau lämnade bolaget efter att ha dömts till fängelse i Macau för bland annat penningtvätt. Ming Wai Lau, som ärvt sin mors förmögenhet och en del av sin fars pengar, har förekommit i Panamaläckan.

Marinvarvet som Ming Wai Lau köpt var strategiskt viktig för Försvaret under kalla kriget:

Annons
X
Annons
X
Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper Bild 1 av 1

Bild 3 av 14

Varvet invigdes 1938

Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper

En av de tidigaste bilderna av varvet vid Fårösund, anno 1940. Varvet invigdes 1938 för att understödja tredje Kustartilleriet och Flottan med varvsresurser under andra världskriget – ett unikt objekt för mäklaren Jenny Holgersson på Fastighetsbyrån på Gotland.

– Jag har aldrig förmedlat något som liknar detta, har hon tidigare sagt till SvD.

2004 var alla riksdagspartier eniga om att skrota invasionsförsvaret. Kuylenstierna köpte hela gamla KA3, inklusive Marinhamnen (ubåtshamnen), för 18 miljoner kronor från statliga bolaget Vasallen. Nu är det politiska läget ett helt annat.

Annons
X
Annons
X

Mängder av svenska stridsbåtar har genom årtiondena blivit till vid marinvarvet på Fårösund. Nu är varvet till salu.

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 4 av 14

25 byggnader ingår

Mängder av svenska stridsbåtar har genom årtiondena blivit till vid marinvarvet på Fårösund. Nu är varvet till salu.
Mängder av svenska stridsbåtar har genom årtiondena blivit till vid marinvarvet på Fårösund. Nu är varvet till salu. Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Med sitt välplacerade läge blev detta en av Sveriges viktigaste hamnar under kalla kriget, enligt Fastighetsbyrån. Runt 25 lokaler ingår i fastigheten, allt från små skjul till verkstäder och kontorsbyggnader. Taxeringsvärdet är drygt 6 miljoner kronor, varav byggnaderna är taxerade till knappt 700 000 kronor.

– Det här är också den Gotlandshamn som är allra närmast Stockholms skärgård, säger Jenny Holgersson.

Nästa bild – hamnbassängen, anpassad för ubåt:

Annons
X
Annons
X
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 5 av 14

Plats för ubåt

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Hamnbassängen på Fårösund är ovanligt djup, hela 7,25 meter på de djupaste platserna. Orsaken? Ubåtar ska kunna gå in och lägga till. Platsen har anpassats särskilt för ubåtar.

Köparen får räkna med att behöva sanera:

Annons
X
Annons
X

Båttillverkning vid varvet på Fårösund

Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper Bild 1 av 1

Bild 6 av 14

Marken kan vara förorenad

Båttillverkning vid varvet på Fårösund
Båttillverkning vid varvet på Fårösund Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper

Hundratals båtar har tillverkats i Fårösund, allt från stridsbåtar och bevakningsfartyg till polisbåtar och fritidsbåtar av plast åt Nimbus. Men alla år med militär verksamhet kan också ha satt sina spår i området.

Enligt Fastighetsbyrån har försvaret sanerat marken innan de sålde den, men den som köper fastigheterna får ansvaret för eventuella framtida miljöåtgärder på köpet.

– Som säljare vill man friskriva sig från sådant ansvar, säger Jenny Holgersson.

Nästa bild – ”minhallen”:

Annons
X
Annons
X
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 7 av 14

Tillverkade minarbetsbåtar

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Explosivt? Vad minhallen kallad ”Minan” har använts till under årens lopp framgår inte av Fastighetsbyråns beskrivning – men med lite fantasi kan man kanske räkna ut det, med tanke på att minarbetsbåtar kallade 300-båtar tillverkades här under 50-talet.

Annons
X
Annons
X
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 8 av 14

Köptes av fritidsbåtstillverkare

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Högt i tak. En av varvets runt 25 byggnader, kallad byggnad 174, är verkstad och kontor i ett – och täcker 3 782 kvadratmeter. Och, förstås, båtgarage för den som vill. Efter att ha tillverkat stridsbåtar under decennier gick produktionen här helt över till fritidsbåtar i plast 2004, när den nuvarande ägaren köpte varvet och hyrde ut det till Nimbus.

Under kalla kriget byggdes här båtar för ubåtsjakt:

Annons
X
Annons
X

200-båtar vid Kungsholms Fort, Karlskrona 14 juli 2006.

Foto: Patrik Nylin Bild 1 av 1

Bild 9 av 14

200-båtarnas hemmahamn

200-båtar vid Kungsholms Fort, Karlskrona 14 juli 2006.
200-båtar vid Kungsholms Fort, Karlskrona 14 juli 2006. Foto: Patrik Nylin

En av alla de båtar som tillverkats vid Fårösund, prototypen 370. Efter att under 1950-talet tillverkat mindre transport- och minarbetsbåtar kallade 300-båtar, gick man under 60-talet vidare till 200-båtar. Man byggde också om bevakningsbåtar, bland andra bevakningsbåten Flaggskär, för att anpassas till ubåtsjakt.

Annons
X
Annons
X
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 10 av 14

Stridsbåt 90

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Stridsbåt 90H med jämna nummer i serien 815–907 har tillverkats vid Fårösund. Servicehallen kallad byggnad 213 hör till varvets nyare byggnader, med byggår 1991 – samma år som Stridsbåt 90 togs i tjänst.

Annons
X
Annons
X
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 11 av 14

Polisbåtar från 70-talet

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Snickeriverkstaden på varvet – byggnad 147 – i lugnande grön färg. Vilket årtionde denna skönhet restes? Du gissade det, 70-talet. Närmare bestämt 1973, i samma veva som varvet började tillverka polisbåtar.

Annons
X
Annons
X
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 12 av 14

Verktyg på köpet

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Inne i snickeriverkstaden bor fortfarande en del verktyg – inklusive nödstoppshandtag. Ytan för den här lokalen är 449 kvadratmeter.

Annons
X
Annons
X
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 1 av 1

Bild 13 av 14

"Skydd mot stormar"

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån

Totalt täcker varvet en yta på 65 811 kvadratmeter – ungefär lika stort som 13 fotbollsplaner. Det mesta är dock täckt av asfalt och inte gräs.

– Hamnen är otroligt bra placerad i sundet upp till Fårö, vilket skyddar mot stormar, säger Jenny Holgersson.

Annons
X
Annons
X

200-båt vid Fårösund.

Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper Bild 1 av 3

Flygbild över varvet i Fårösund. Efter försvarsbeslutet 2000 såldes marinvarvet.

Foto: Lennart Jonsson Bild 2 av 3
Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån Bild 3 av 3

Bild 14 av 14

Föregångare till stridsbåt 90

200-båt vid Fårösund.
200-båt vid Fårösund. Foto: Gotlands försvarshistoria och Gotlands trupper
Flygbild över varvet i Fårösund. Efter försvarsbeslutet 2000 såldes marinvarvet. Foto: Lennart Jonsson

En sista återblick till historien på varvet. En av de 200-båtar – eller mer korrekt, Transportbåt Större – som legat vid hamnen i Fårösund. 200-båtarna hör till klassikerna i svenskt kustförsvar och är föregångaren till dagens Stridsbåt 90. Totalt tillverkades 36 stycken 200-båtar vid Fårösund.

Foto: Jörgen Kristiansson/Fastighetsbyrån
Annons
Annons
X
Annons
X