Mikrolektioner ger effekt i Umeå

Dagens viktigaste nyhetshändelse och något som påverkat världshistorien. Med sina dagliga mikrolektioner kopplar läraren Micael Hermansson i Umeå samman historia med nutid och ger sina åk 5-elever en stor dos allmänbildning, något som räckte en bra bit i Vi-i-femman.

1/7

Micael Hermansson är lärare i klass 5 på Västangårdsskolan Umeå. Varje dag kör han ”Grej of the Day”. Han berättar i cirka en kvart om något fritt valt ämne, vad som helst, allt ifrån Anne Frank till Tutankamon.

Foto: MALIN HOELSTAD
2/7

Västangårds skola i Umeå har hittat en grej att bygga på.

Foto: MALIN HOELSTAD
3/7
Foto: MALIN HOELSTAD
4/7

Ridwan Muhamed återberättar varje dag för sina föräldrar vad hon har lärt sig och märker hur bra det är för inlärningen.

Foto: MALIN HOELSTAD
5/7

Efter genomgången var många intresserade av att läsa Anne Franks dagbok.

Foto: MALIN HOELSTAD
6/7

Efter Micaels powerpoint presentation om Anne Frank blir det lite diskussioner. Jonas Kärrlander har något att säga.

Foto: MALIN HOELSTAD
7/7

Eleverna antecknar allt som Micael berättar i en egen bok.

Foto: MALIN HOELSTAD

"Kära Kitty..."

Precis som vanligt så fick klass fem vid Västangårds skola utanför Umeå bara en enda ledtråd i går. Redan då brukar funderingarna börja. Vem är Kitty? Hello Kitty? Någon har kanske googlat, någon annan frågat en förälder.

– Var det någon som kom på vad vi ska prata om idag? undrar läraren Micael Hermansson när det är dags för avslöjandet.

Några händer åker i luften.

Det handlar förstås om Anne Frank, den judiska flickan som under andra världskrigets andra hälft skrev om sina upplevelser, gömd i ett lönnrum bakom en svängbar bokhylla i ett ockuperat Nederländerna.

Har faktiskt aldrig varit med om att en årskurs 5 presterar så här bra.
Micael Hermansson

När Micael Hermansson berättar om judeförföljelserna i Europa, om kriget, om Anne Frank som samlade på filmstjärnor och älskade att skriva, som bara blev 15 år, då går tystnaden i klassrummet att ta på.

Bara de skrapande pennorna hörs.

I ungefär åtta, nio minuter berättar Micael Hermansson. På hans Powerpointpresentation växlas stödord med bilder.

I dag handlar det om Anne Frank, i går om något annat. Och i morgon kanske om Pyramiderna. Eller Abraham Lincoln. Eller kanske Bermudatriangeln.

**För fem år sedan **satt Micael Hermansson hemma och pluggade till SVT:s frågesport Vem vet mest. Han bestämde att han skulle lära sig tio nya saker per dag. Och så tänkte han, om han nu kan lära sig tio saker per dag, då kunde väl eleverna lära sig en ny sak per dag?

Och så föddes konceptet "grej of the day", en mikroföreläsning som får inleda skoldagen och där enda kravet är att det handlar om en person, en plats eller en händelse som påverkat världshistorien. Den lilla lektionen är just sju, åtta minuter lång och ska ha en lite knorr, något som gör att man minns, poängterar Micael Hermansson.

Snart började han kombinera "Grej of the day" med "News of the day", en kort summering av dygnets viktigaste nyhetshändelse.

– Jag tyckte att det passade bra med Anne Frank i dag eftersom vi läser mycket tidningar och har diskuterat mycket runt de högerkrafter man nu ser i Europa, säger han.

Utan att kunna mäta resultaten – i årskurs 5 finns varken betyg eller nationella prov – säger Micael Hermansson att han är förundrad över den effekt momentet har gett.

– Det jag ser är att eleverna presterar väldigt bra även i andra ämnen. Jag har faktiskt aldrig varit med om att en årskurs 5 presterar så här bra. Det finns en sådan energi, en sådan nyfikenhet, som jag inte sett under mina 28 år som lärare.

**Klassen kom också **till regionsfinal i Vi i femman av 200 skolor i regionen. Och hade inte en av eleverna varit med i SVT:s "Smartare än en femteklassare" exakt samma dag, så hade de kanske fått den där sista poängen som saknades för att gå vidare.

Men trots att mikrolektionerna kan tyckas vara isolerade händelser, så växer långsamt ett mönster fram mellan många av händelserna. Oavsett ämne händer det ofta att de stöter på någon av de 122 händelser, platser eller personer som de nu hittills hunnit med under läsåret.

– Vi har hela tiden massor med trådar att fånga upp. Redan innan vi börjar med något nytt så har de så otroligt mycket kunskap.

**Ridwan Muhamed **skriver så att pennan glöder i sin Grej of the day-bok, tjusigt prydd med historiska bilder och den plats där de samlar kunskapen från mikrolektionerna.

– Man märker verkligen att sakerna hänger ihop på olika sätt, säger hon.

Dessutom märker Ridwan Muhamed att hon kommer ihåg allt ännu bättre efter att hon berättat om dagens ämne vid middagsbordet på kvällen, något som hon i stort sett alltid gör.

Varje fredag är det quiz på veckans moment och varje dag nämner Micael Hermansson snabbt vad de pratade om dagen innan. Allt just för att kunskapen ska fastna.

På elevens val, där eleverna kan välja allt från slöjd, musik, uteaktiviteter - där tog tre fjärdedelar av klassen det nya ämnet "forskning och fördjupning", som handlar just om att själva forska vidare och göra presentationer av historiska platser, händelser och personer.

Snart är det dags för öppet hus på skolan med föräldrar och syskon. Som vanligt ska eleverna i femman möta självsäkra vuxna i skolans egen variant av "Smartare än en femteklassare". Det brukar gå så där - för de vuxna. Av totalt drygt 300 matcher de senaste åren har föräldrarna vunnit...tre.

**Hur många av eleverna **som ville läsa Anne Franks dagbok efter Micael Hermanssons dragning? Det lär vara kö på den på Umeås bibliotek ett tag framöver.

Läs även

Micael Hermansson är lärare i klass 5 på Västangårdsskolan Umeå. Varje dag kör han ”Grej of the Day”. Han berättar i cirka en kvart om något fritt valt ämne, vad som helst, allt ifrån Anne Frank till Tutankamon.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 7

Västangårds skola i Umeå har hittat en grej att bygga på.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 2 av 7
Foto: MALIN HOELSTAD Bild 3 av 7

Ridwan Muhamed återberättar varje dag för sina föräldrar vad hon har lärt sig och märker hur bra det är för inlärningen.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 4 av 7

Efter genomgången var många intresserade av att läsa Anne Franks dagbok.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 5 av 7

Efter Micaels powerpoint presentation om Anne Frank blir det lite diskussioner. Jonas Kärrlander har något att säga.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 6 av 7

Eleverna antecknar allt som Micael berättar i en egen bok.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X