Annons
Recension

Hemland?Migrationstema som lyfter

”Untitled black” av Sharon Eyal och Gai Behar på Göteborgsoperan.
”Untitled black” av Sharon Eyal och Gai Behar på Göteborgsoperan. Foto: URBAN JÖRÉN

Med två urpremiärer av fyra israeliska koreografer lägger Göteborgsoperans nya balettchef Adolphe Binder ribban högt. Kvällen lyfter, inte minst i finalen.

Publicerad

Två slags främmande folkstammar har flyttat in på Göteborgsoperans scen; den ena skrudad i ett sammelsurium av leopard-, zebra- och tigermönstrat, den andra i kostymer som förvandlar dem till futuristiska harlekiner. Båda grupperna är lika svårplacerade – var hör de hemma? I dansens värld är ett svar, för om något är den här helkvällen en upplevelse av hur kroppen rymmer lager av identiteter, minnen, skärvor och överlevnadsinstinkter.

”Hemland?” är den första produktionen som Göteborgsoperans nya balettchef Adolphe Binder har programsatt sedan hon tog över efter Johannes Öhman. Som för att markera en delvis ny riktning kallar hon sig konstnärlig ledare för Göteborgsoperans danskompani, och har som säsongstema valt Hemland och Riskzoner. Binder är själv emigrant; född i Rumänien flyttade hon som tioåring till dåvarande Västtyskland där hon etablerade sig i Berlin.

Annons
Annons
Annons
Annons