Middag på teatern lockar ny publik

Det blir allt vanligare med nya grepp på institutionsteatrarna. Middag med skådespelarna och pjäser om det senaste skvallret ska locka ny publik. Men det får inte bli ett självändamål att spela för massorna menar en del. Andra tycker att det tillhör uppdraget att dra en bredare publik.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det började redan med Klara Soppteater 1989. Kortare pjäser med soppservering och nybakat bröd skulle locka ny publik och avdramatisera idén om teater som ett större projekt som krävde biljettbokning långt i förväg och en tjusigare dresscode. Stadsteaterns bakficka Backstage med billigare priser och möjlighet att köpa biljetter precis före föreställningen följde i slutet av 90-talet för att locka en yngre publik med både teater, musik och barhäng. Regissör Suzanne Osten var med när det började och hennes senaste pjäs Kabaret Underordning bygger på samma idé. På Stadsteaterns scen Lagret i riktig krogmiljö får publiken ta del av en föreställning om lust och längtan samtidigt som man äter libanesisk mezetallrik och dricker vin.

– Det är viktigt att tilltalet till publiken förändras så att fler känner sig hemma i salongerna. Dessutom handlar det naturligtvis om att skapa en lättillgängligare miljö så att fler kommer och tittar på våra uppsättningar. Alla institutioner är ekonomistyrda nuförtiden och en del
i det är att veta vad som drar publiken, säger Suzanne Osten.
Men hon vill ändå framhålla att det inte handlar om samma sorts underhållning som en del privatteatrar erbjuder med showande serveringspersonal.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons