Annons

Microsoft tar sig in i mobilen via e-post

Den amerikanska mjukvarujätten Microsoft förbereder en storsatsning i höst för att återigen försöka slå sig in på mobilområdet. Microsoft tänker framför allt locka med att det nu blir riktigt enkelt för företagskunder att få e-post i mobilen.

Under strecket
Publicerad

Genom satsningen försöker Microsoft delvis slå mot de nordiska mobilföretagen Nokia, Ericsson och Sony Ericsson. Men Microsoft tar även sikte på mindre företag som hittills varit de som lyckats bäst på den gryende marknaden för mobil e-post, en marknad som under de närmaste åren väntas växa mycket snabbt.
Det var vid inledningen av ett stort teknikmöte i Orlando, Florida, som Microsofts chef Steve Ballmer i går drog upp linjerna för bolagets fortsatta satsning på mobilområdet.

Microsoft tänker i vanlig ordning försöka dra nytta av att man redan har en helt dominerande ställning när det gäller persondatorer. Användarna ska känna igen sig mellan dator och mobil.
Till det kommer att Microsoft också har stor spridning på sitt system för företagens e-post. Microsoft beräknar exempelvis att 2,5 miljoner svenskar får e-post via Microsoft Exchange server.
Den starka ställningen hoppas Microsoft leva högt på när allt fler anställda under de närmaste åren väntas få sin e-post även i mobilen. Faktum är att
e-posten i mobilen oftast målas upp som den i särklass viktigaste tjänsten när mobilbranschen försöker få företagskunderna att använda sina mobiler till mer än prat.
Nokia satsar exempelvis hårt på området och har byggt upp ett helt affärsområde bara för företagsanvändarna. På Ericsson och Sony Ericsson är intresset minst lika stort. Ericsson har en egen e-postlösning och Sony Ericssons mest avancerade mobiler kan användas ihop med i stort sett alla system för mobil e-post.

Annons
Annons
Annons