Annons
Recension

Michel Houellebecq, ”Rester vivant”Michel Houellebecq visar sin dystopiska värld i bilder

”Nous habitons l'abscence” - vi bor i frånvaron, lyder texten på Michel Hoellebecqs verk ”Inscriptions #012”.
”Nous habitons l'abscence” - vi bor i frånvaron, lyder texten på Michel Hoellebecqs verk ”Inscriptions #012”. Foto: Michel Houellebecq/Palais de Tokyo

I en jätteshow som fyller 18 salar gestaltar författaren teman ur sina romaner. Det moderna livets tomhet, massturismens fulhet – och den djupa saknanden efter den älskade hunden Clément.

Uppdaterad
Publicerad

PARIS Konstens genresystem har luckrats upp betydligt de senaste trettio åren. Gränserna mellan bildkonst, fotografi, film, video, skulptur, design, arkitektur och mode har överskridits på längden och tvären och nya korsningar har uppstått. Hittills har dock korsbefruktningarna mellan konst och litteratur varit betydligt beskedligare. Men nu förefaller även denna gräns vara på väg att, om inte upplösas, så i vart fall överskridas.

I Paris kan man tala om en verklig trend att i olika former göra utställningar med författare. På Orangeriet visas en utställning med Apollinaire som lyfter fram hans roll för det tidiga 1900-talets avantgardistiska bildkonst. På Centre Pompidou pågår en utställning med Jack Kerouacs originalmanuskript till ”On The Road” bestående av en 36 meter lång toapappersrulle. På Palais de Tokyo visades nyligen en retrospektiv med den amerikanske poeten John Giornos verk, där Giornos texter målats upp på väggarna.

Michel Houellebecq, ”Mission#20”, pigmentutskrift, 2016. Både i Palais de Tokyo och på Manifesta 11 i Zürich visar författaren, 60, medicinska bilder på honom själv tagna i samband med omfattande hälsoundersökningar av schweiziska specialister.

Foto: Michel Houellebecq/Palais de Tokyo Bild 1 av 4

Michel Houellebecq, ”Tourisme #001”.

Foto: Michel Houellebecq/Palais de Tokyo Bild 2 av 4

Michel Houellebecq, ”Dans les bras(II) är ett självporträtt med den djupt saknade Clément, en Welsch Corgi Pembroke­ som hand hade gemensamt med fd partnern, konsthistoriken Marie­-Pierre Gauthier.

Foto: Michel Houellebecq/Palais de Tokyo Bild 3 av 4

Michel Houellebecq, ”France #017”, pigmentutskrift, 2016.

Foto: Michel Houellebecq/Palais de Tokyo Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons