Michael Haneke döljer innehållet

Det var många som blev besvikna när Michael Haneke och hans psykologiska thriller Dolt hot inte tog hem Guldpalmen i Cannes i våras. I fredags hade filmen, där en tv-kändis terroriseras av en skugga från sitt förflutna, svensk premiär.

Under strecket
Publicerad
Michael Haneke och Juliette Binoche i Cannes 2005.

Michael Haneke och Juliette Binoche i Cannes 2005.

Annons

I Dolt hot spelar Daniel Auteuil en välkänd programledare för ett litteraturprogram i tv. Hans fru (Juliette Binoche) arbetar på bokförlag. Paret har en son i 10-årsåldern och lever ett lyckat medieklassliv bland sina smakfulla bokhyllor i en lägenhet i Paris. Vardagen ställs på ända när det visar sig att de är övervakade, någon har filmat deras hus och lämnat videokassetten vid dörren. Och det är bara den första. Den stigande paniken frestar snart på relationen mellan Georges och Anne, särskilt när Georges börjar förstå vem som ligger bakom men inte vill prata om det. Spelet mellan Juliette Binoche och Daniel Auteuil är centralt i filmen men inte det viktigaste tycker Michael Haneke.
– Dolt hot ska inte reduceras till de två stjärnorna, hur enastående de än är, menar regissören som är lika välskräddad som välformulerad, med varje hårstrå i det silvergrå skägget på plats. Han berättar att samtliga roller är skrivna med respektive skådespelare i åtanke. Med undantag för Daniel Auteuil hade han jobbat med alla tidigare, det var en förutsättning för att kunna skriva som han ville, menar han.
– Jag hade till exempel aldrig vågat skriva Maurice Bénichous roll som den är om jag inte känt honom, och vetat vad han är kapabel till.

Annons

I oktober 1961, mitt under det pågående Algerietkriget, gick tusentals algeriska invandrare ut på gatorna i Paris för att visa sitt stöd för landsmännen genom en fredlig demonstration. Polisen svarade med att skjuta ihjäl algerier eller slänga dem i floden Seine, många drunknade, många fördes till uppsamlingsplatser där de misshandlades. Ingen vet säkert hur många som dog eftersom händelsen tystades ned – knappt hälften av befolkningen kände till den när det första minnesmärket restes för fyra år sedan. Michael Haneke såg en dokumentär om massakern när han arbetade med manuset till Dolt hot. Utan att avslöja för mycket kan man säga att den tragiska händelsen utgör en viktig pusselbit i handlingen.
– Jag blev enormt skakad och kunde inte fatta att något sådant hade ägt rum i Frankrike på 60-talet. I och med att Daniel Auteuils karaktär skulle ha varit runt tio år 1961, blev det logiskt att ta med det. Men jag ser inte Dolt hot som en politisk film, alla länder har mörka vrår med kollektiv skuld som folk ibland tvingas hantera. Jag hade lika gärna kunnat förlägga handlingen till Österrike och låtit nationalsocialismen agera bakgrund.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons