MG trollar med knäna

MG-entusiaster tar sig nog för pannan - en framhjulsdriven femdörrars MG-kombi? Men så mycket MG är det inte, snarare en Rover Tourer med MG-märke i den något omgjorda fronten.

Under strecket
Publicerad
En bil för gentlemen, hundar och golfset är denna herrgårdsvagn. Märket är MG, med anor från 20-talet och mest bekant för sportbilar, och mest är det en Roverkombi under lätt förklädnad.	Foto: Ingvar Karmhed

En bil för gentlemen, hundar och golfset är denna herrgårdsvagn. Märket är MG, med anor från 20-talet och mest bekant för sportbilar, och mest är det en Roverkombi under lätt förklädnad. Foto: Ingvar Karmhed

Annons

Den ekonomiskt hårt trängda Rover/MG-fabriken som fortfarande väntar på besked om ett kinesiskt storföretag vill gå in i bolaget gör under tiden så gott de kan: de trollar med knäna och försöker hålla varumärkena vid liv. MG gör också en roadster som fått tilläggsbokstäverna TF som med måttliga 160 hk håller sufflettbilstanken vid liv och rufset levande i håret.

Men det gör förstås inte kombin. Den färdas man i som en lätt förklädd gentleman. I bakluckan har både hundar och golfset samt mer vanliga resväskor plats. Sedan är det bara att rulla på. Med farthållaren inställd på svensk motorvägsfart går det tyst och behagligt och det finns ingen anledning att misstro tillverkarens uppgifter om den dock i Sverige bara teoretiskt intressanta topphastigheten (225 km/tim).
MG-kombin ligger i en storleks-klass där konkurrensen är stenhård. Snart sagt varenda tillverkare gör liknande bilar, allt från Skoda över Volvo, Saab, VW, Audi, BMW till Jaguar.

Annons
Annons
Annons