Annons

Metropol ska nå nya lyssnare

Starten av den nya kanalen SR Metropol är en del i den stora kanalomläggningen som pågår på Sveriges Radio. Den 2 april försvinner också Stockholmsprivilegierna att kunna lyssna på musik i P 2 hela dagen och vidaresändningen av vissa utländska radiokanaler i P 6.

Publicerad

Lyssnare mellan 20 och 50 är den grupp man vill nå med den nya kanalen SR Metropol, som ska vara en ”närvarande och rörlig” radio för stockholmare.
Programmet är ett led i den stora kanalomläggningen som dragits i gång för att nå ”eftersatta lyssnare” och ”icke-lyssnare”, som radioledningen kallar dem.
Det är dock inte någon fåfäng jakt på ungdomslyssnare, enligt SR:s kommunikations­direktör Mikael Nilsson, utan mer handlar det om att nå vuxna lyssnare över huvud taget. Ska de åldersbestämmas är siktet snarare inställt på lyssnare under 50.
När Metropol presenteras talar man i stället om ”en storstadskanal med globalt perspektiv”. Inte minst ska detta märkas i nyhetsjournalistiken och genom ett ”modigt och nischat musikval” och ofta på andra språk än svenska och engelska.
Mindre engelska blir det också i Stockholmsetern när vidaresändningarna av utländska radiokanaler, exempelvis brittiska och franska, försvinner.
När Metropol startar sändningarna 2 april försvinner också P 4 Stockholm för gott på den frekvensen och kommer i stället från Radio Stockholms gamla frekvens 103,3 att nå ut i hela länet.
För P 2-lyssnarna i Stockholm kommer musiktablån på eftermiddagen att brytas av sändningar på minoritets- och invandrarspråk.
Därmed blir det likadant som i resten av landet, med skillnaden att man i Stockholm har möjligheten att kunna ratta över till P 6 för fortsatt klassiskt musiklyssnande samma tid.
P 3 blir fortsättningsvis en barn- och ungdomskanal med en övre målgrupp på ”unga vuxna”.

Annons
Annons
Annons