Metro stäms för otydlig reklam

Metro har utformat sina annonser som nyheter. Det anser konsumentombudsmannen som nu stämmer gratistidningen i Marknadsdomstolen. Om annonserna fälls riskerar Metro böter på 400 000 kronor om det upprepas. Men Metro själva säger att de är nöjda med annonsformaten.

Under strecket
Publicerad
Annons

Konsumentombudsmannen, KO, stämmer tidningen Metro för att Metro har utformat sina första- sidor på tidningen som nyheter när det i själva verket har handlat om annonser.
I höstas bestod Metros förstasida av en nyhetsartikel om ett tv-spel från X-box, som i själva verket var en annons. Vid ett annat tillfälle var det GB:s glassnyheter som täckte förstasidan. Enligt marknadsföringslagen måste reklambudskap vara lätta att skilja från det redaktionella materialet, vilket KO inte anser att det var.

- Texterna ser ut som artiklar och framsidorna ser ut som nyhetsframsidor. Kravet för reklam, att läsaren inte ska behöva göra en ingående granskning, uppfylls inte, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande konsumentombudsman.
I tv-spelsfallet fanns det en liten annonsmarkering i ena hörnet, medan det i GB-fallet helt saknades markering. Men i båda fallen var det alldeles för otydligt att det handlade om reklam, enligt KO.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons