”Metoo drar manteln av Rickard III”

Eva Melander prövar en sturig min omgärdad av kungliga attribut på Uppsala stadsteater. I foajén finns en stor fresk av Sven Erixson från 1950-talet med motiv från hans scenografier på olika teatrar, bland annat för just ”Rickard III”.
Eva Melander prövar en sturig min omgärdad av kungliga attribut på Uppsala stadsteater. I foajén finns en stor fresk av Sven Erixson från 1950-talet med motiv från hans scenografier på olika teatrar, bland annat för just ”Rickard III”. Foto: Lars Pehrson

En fullblodspsykopat som njuter av att förföra, eller ett vuxet barn. Eva Melander ska spela den blodtörstige maktspelaren Rickard III på Uppsala stadsteater och hon ser paralleller till #metoo-uppropet.

Under strecket
Publicerad
Eva Melander framför affischen till ”Rickard III”. ”Just nu är han för mig en patologisk narcissist och en fullblodspsykopat som njuter av att förföra – för att sedan förgöra.”

Eva Melander framför affischen till ”Rickard III”. ”Just nu är han för mig en patologisk narcissist och en fullblodspsykopat som njuter av att förföra – för att sedan förgöra.”

Foto: Lars Pehrson
I kostymateljén.

I kostymateljén.

Foto: Lars Pehrson
Annons

Det ligger ett svärd mellan oss på bordet. Ännu inte färgat av blod, men tänkt att tillhöra Rickard III, Englands kung 1483–1485.

Många veckor före premiär har Eva Melander inte mycket annan rekvisita att hänga upp sin titelroll på. Repetitionerna börjar i slutet av februari, men för att ändå komma lite närmare uppsättningen tar vi båda lokaltåget från Stockholm till Uppsala stadsteater.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons