X
Annons
X
Analys

Björn Lindahl: Metanol en het fråga som utmanar sjöfarten

Sjöfartens utsläpp av klimatgaser är en het fråga inom näringen. Men är metanol som drivmedel ett alternativ i en industri där varje dollar räknas i en knivskarp konkurrens om laster och uppdrag?

Eftersom dagens fartygsmotorer inte kan använda lågsvavlig olja utan att byggas om, eller genom att så kallade ”scrubbers” monteras för att rensa bort svavlet från avgaserna, är det i det perspektivet som metanol kan vara en attraktiv lösning, skriver Björn Lindahl.
Eftersom dagens fartygsmotorer inte kan använda lågsvavlig olja utan att byggas om, eller genom att så kallade ”scrubbers” monteras för att rensa bort svavlet från avgaserna, är det i det perspektivet som metanol kan vara en attraktiv lösning, skriver Björn Lindahl. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

OSLO Att frakta varor till havs är ett miljövänligt och energisnålt alternativ i förhållande till landtransporter. Världens handelsflotta på 91 000 fartyg transporterar 10 miljarder ton på ett år. Men sjöfarten kan bli mer miljövänlig, framförallt genom att fasa ut bunkeroljan som de flesta fartyg fortfarande använder. Den består av restprodukten som är kvar när raffinaderierna har delat upp råoljan i bensin, diesel och andra produkter.

Eftersom dagens fartygsmotorer inte kan använda lågsvavlig olja utan att byggas om, eller genom att så kallade ”scrubbers” monteras för att rensa bort svavlet från avgaserna, är det i det perspektivet som metanol kan vara en attraktiv lösning, skriver Björn Lindahl.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X