Recension

Dans: AskungenMest sprutt i kostymerna

Under strecket
Publicerad
Annons

Med fantasi och kärlek kan man nå molnen och besegra vardagens plågoandar och tristess. På Göteborgsoperans stora scen blir Askungen en saga om den ensamma flickan som, less på att dammsuga och hunsas av sin bortskämda styvfamilj, istället går sin egen väg med drömprinsen – om så bara i fantasins grotta av flyttkartonger och packmaterial.

Baletthistorien är full av Askungar, de mest kända till Prokofjevs musik från 1945. Nu har holländskan Didy Veldman, som tidigare arbetat med Cullbergbaletten och Skånes dansteater, utökat skaran med en ny helaftonsbalett. Den är mer barnvänlig än Kungliga Operans nytillskott Cendrillon i Jean-Christophe Maillots klassiskt flotta och fotfixerade version. Där får roller och teman en dubbelhet i ett intrikat och poetiskt samtidsepos om sorg, drömmar och osund skönhetsfixering.

Annons
Annons
Annons