X
Annons
X

Mercedes växlar upp med smarta finesser

Premium

Nya A-klass ska på sikt utgöra bas för åtta olika Mercedesmodeller. Det vill till att grundbultarna sitter på plats med andra ord. SvD har provkört nykomlingen och får chans att reflektera över modellens historia – samt gå i närkamp med det nya multimediasystemet.

Hållningen är densamma som hos föregångaren från 2012, men nya Mercedes A-klass har en betydligt plirigare blick – tack vare de spetsiga strålkastarna.
Hållningen är densamma som hos föregångaren från 2012, men nya Mercedes A-klass har en betydligt plirigare blick – tack vare de spetsiga strålkastarna. Foto: Eric Lund/TT

Eftersom jag har en svår böjelse för instrumentpaneler är det med viss förväntan jag kliver in i nya Mercedes A-klass. I nuvarande A-klass har jag aldrig trivts – en oengagerat formgiven interiör med blandad kvalitetskänsla.

Hållningen är densamma som hos föregångaren från 2012, men nya Mercedes A-klass har en betydligt plirigare blick – tack vare de spetsiga strålkastarna.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 12

Som tillval finns dessa dubbla 10,25-tumsskärmar, vars innehåll och utseende kan varieras nästan in absurdum.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 12
Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 12

En pekplatta på mittkonsolen ersätter den snurrande joystick som Mercedes haft i 15 år.

Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 12

Nya A-klass är 13 centimeter längre än föregångaren. Avståndet mellan hjulaxlarna har vuxit med tre centimeter.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 12

Exklusivt ventilationsutblås. Som tillval finns inredningsbelysning med 64 valbara kulörer.

Foto: Eric Lund/TT Bild 6 av 12

Med alla dessa tillval blir A-klass en redigt dyr bil.

Foto: Eric Lund/TT Bild 7 av 12

De kramiga sportstolarna är tillval och passar min rygg utmärkt, men bidrar till en instängd känsla i baksätet.

Foto: Eric Lund/TT Bild 8 av 12

Bagageutrymmet.

Foto: Eric Lund/TT Bild 9 av 12
Bild 10 av 12
Foto: BMW Bild 11 av 12
Foto: Volkswagen AG Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X