Annons

Mer sport än miljö för Audis jätte-suv

En jätte-suv som är snabb som en sportbil men drar mindre soppa än en moped? Enligt Audi är laddhybriden Q7 e-tron ”det bästa av två världar”. Jodå, nog är den stor, tung och snabb, men den låga förbrukningen förutsätter att du stannar och laddar om två gånger i timmen.

Under strecket
Publicerad

Utnyttjar du Audi Q7 e-trons prestanda och kör den som om det vore en sportbil så är miljöresan över på en kvart. Sedan tar dieselmotorn över.

Foto: Anders Wiklund/TT

Fantastisk åk- och ljud-komfort, fullspäckad med teknik, hög säkerhet och en detaljkvalitet som klår det mesta på fyra hjul.

Foto: Anders Wiklund/TT

Det tar åtta timmar att ladda batteriet med 17,3 kWh.

Foto: Anders Wiklund/TT

Elen ska räcka till 5,6 mil, men SvD:s testare kom som längst 4,1 mil.

Foto: Anders Wiklund/TT

Att VW valt en dieselsexa kan vara en fördel för Volvo, i alla fall i USA.

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT

Utnyttjar du Audi Q7 e-trons prestanda och kör den som om det vore en sportbil så är miljöresan över på en kvart. Sedan tar dieselmotorn över.

Foto: Anders Wiklund/TT
Utnyttjar du Audi Q7 e-trons prestanda och kör den som om det vore en sportbil så är miljöresan över på en kvart. Sedan tar dieselmotorn över.
Utnyttjar du Audi Q7 e-trons prestanda och kör den som om det vore en sportbil så är miljöresan över på en kvart. Sedan tar dieselmotorn över. Foto: Anders Wiklund/TT

Om du nu vill ha en bil främst för att jobbpendla och samtidigt också­ bidra till en minskad miljö­belastning, är det då logiskt att investera i en 2,6 ton tung suv med sportbilsprestanda och som kostar nästan en miljon?

Annons
Annons
Annons