X
Annons
X

Experter: Mer problem än lösningar på valaffischerna

Dokumentärlika skildringar av ett Sverige tyngt av problem. Men få lösningar. Det anser experterna om budskapen på riksdagspartiernas valaffischer.

– Det är svårt för väljarna att veta vad partierna egentligen vill göra, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

Valaffischer har historiskt kretsat mycket kring de stora ideologiska frågorna, att smörja kärnväljarna och tjuvnyp på politiska motståndare, berättar Fredrik Söderquist, retoriklärare vid Södertörns högskola.

– I dag är det ett ökat fokus på person. Den tendensen har verkligen slagit igenom. Man jobbar även mer med bild, inte bara bild på partiledaren utan också miljöer och människor, säger han och fortsätter:

Journalister under en pressträff där Liberalernas partisekreterare Maria Arnholm presenterade partiets valrörelse och visar upp valaffischer och digitalt material.

Foto: Hossein Salmazadeh/TT Bild 1 av 7

Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad presenterar partiets valkampanj och valaffischer.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT Bild 2 av 7

Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer presenterar partiets valaffischer och valstrategier under en pressträff på partikansliet i Stockholm.

Foto: Erik Simander/TT Bild 3 av 7

Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler och Marie Antman (V) presenterar partiets valaffischer och valprofil.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 4 av 7

Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson presenterar partiets valaffischer.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 5 av 7

Kristdemokraterna presenterade under torsdagen sina valaffischer inför valet 2018.

Foto: Peter Wallberg/TT Bild 6 av 7

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och partisekreterare Amanda Lind presenterar partiets valaffischer.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X