Mer nöje för Sony Ericsson
Förlusttyngda mobilföretaget Sony Ericsson byter varumärkesstrategi. Med detta vill man förmedla en starkare koppling till delägaren Sony och samtidigt förtydliga sin satsning på mobiltelefoner inriktade på underhållning. Målet är vända en långvarig förlusttrend till lönsamhet.
Kommunikation och underhållning på en och samma gång. Så kan Sony Ericssons nya varumärkesstrategi, som presenterades igår i London, sammanfattas. Ny grafisk profil och slogan ska markera det förändringsarbete mobilföretaget har genomgått sedan våren 2008. Kommunikationen med det nya manéret rullar ut till konsumenterna i oktober.
En svag produktportfölj och på flera håll en otydlig varumärkespositionering har påverkat företagets lönsamhet och lett till fyra förlustkvartal i följd. Tre kraftiga sparpaket med neddragningar har lanserats det senaste året, och andra kvartalet i år visade nattsvarta siffror med ett försäljningsras på över 40 procent.