Annons

”Mer matte kan leda till ökade klyftor i skolan”

Att vissa kommuner skapar större elevgrupper för att kunna möta kravet på fler mattelektioner riskerar att vidga klyftorna. Det menar Lärarnas riksförbunds Åsa Fahlén som kräver högre lärarlöner i utsatta områden – och vill att lärare erbjuds att jobba extra.

Publicerad
Foto: Lars Pehrson

I höstas utökades matematikundervisningen med motsvarande en timme i veckan i mellanstadiet. När SvD ringde runt till tio kommuner visade det sig att fem av dem, däribland sådana som redan hade en relativt hög andel behöriga lärare, nyanställt för att kunna ha fler lektioner. Övriga fem, däribland Botkyrka och Södertälje med låg andel behöriga lärare, organiserade istället om arbetet så att befintliga lärare till exempel fick större grupper att undervisa.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund (LR).

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons