Annons
X
Annons
X

Mer kultur ska gå med vinst

Det blåser affärsmässiga vindar kring kulturen. Näringsdepartementet viker 73 miljoner kronor till kreativa och kulturella affärsidéer, en satsning som är större än något vallöfte från kulturdepartementet.

(uppdaterad)
Yvonne Rock med kollegerna Pratik Vithhlani (t v ) och Tomas Bokstad beslöt att bilda ett gemensamt konsultbolag för att delta i regeringens storsatsning på större affärsmässighet i kulturlivet.
Yvonne Rock med kollegerna Pratik Vithhlani (t v ) och Tomas Bokstad beslöt att bilda ett gemensamt konsultbolag för att delta i regeringens storsatsning på större affärsmässighet i kulturlivet. Foto: LARS PEHRSON

Den nya bilden av Kultursverige är ett tåg i rörelse. En lång kedja av affärsmässiga idéer med näringsdepartementet som lokomotiv och kulturdepartementet i en vagn mycket längre bak.

–Idéerna kommer alltså från ett nytt håll, säger kulturkonsulten Yvonne Rock som målar upp den nya situationen.

För Region Värmland har hon och hennes kolleger Pratik Vithlani och Tomas Bokstad fått ett på många vis ganska typiskt uppdrag, nämligen att föreslå hur kultur, turism och näringsliv mer än någonsin förr måste börja samverka. Målet är att lyfta hela staden Arvika både kulturellt och ekonomiskt.

Annons
X

Att sporra till nytänkande och tillväxt är också tanken med regeringens handlingsplan för kreativa och kulturella näringar som håller på att bli verklighet runt om i landet. Hälften av regionerna har redan upprättat strategiska planer för kultursektorn. På så vis kan man nu få pengar till kulturprojekt även från näringsdepartementet och dess myndigheter.

I Gävleborg har redan postproduktion kring Stieg Larsson-filmerna sådant stöd och i Västra Götaland ett nätburet bokningssystem för kulturscener. På samma vis står nu hoppet i Värmland till kulturella näringslivspengar för de projekt som kan uppstå kring Arvika med sin festival, musikhögskola och Klässbols linneväveri.

Det är en hel arsenal av kulturinriktade åtgärder som sjösätts via näringsdepartementet. Där ryms till exempel det nyinstiftade Rådet för kreativa och kulturella näringar som träffades första gången före jul. Ledamöterna är rekryterade för att de själva är framgångsrika kulturentreprenörer. Nu ska de vara förebilder, lyfta fram andras lyckade exempel samt hålla diskussionen om tillväxt vid liv. Ordförande är reklamgurun Sven-Olof Bodenfors som konstaterar att kreativa näringar behövs för att ge jobb när industrisamhället minskar.

–Vid ett studiebesök på Gotland såg vi nyligen hur till exempel cement från Slite kan få mycket högre försäljningsvärde genom konstnärlig design av krukor, bänkar, skulpturer… Så visst kan man utvinna tillväxt ur kreativa näringar, säger han.

Kulturekonomen Tobias Nielsén menar att regeringen nu har anslutit sig till regionernas och EU:s mångåriga linje att skjuta till pengar till kultur som anses ”nyttig” – det vill säga kan tjäna pengar. Han ser en poäng i erkännandet att kulturföretag, precis som bilföretag, kan utvecklas, men påpekar att vi även kommer att se misslyckanden.

Det är via myndigheter som Tillväxtverket och Vinnova som kulturutövare nu får se saker hända. För näringsdepartementets 73 miljoner ska kulturutbildningarna erbjuda utökad undervisning i entreprenörskap, fler inkubatorer ska värpa fram entreprenörer, och kulturmäklare koppla ihop dem med uppdrag.

Tillväxtverkets projektledare Per-Olof Remmare säger att regeringens handlingsprogram för kreativa och kulturella näringar har full fart sedan i höstas. Nya mångmiljonbelopp anslogs senast 16 december.

–Sådant som spel och film rymmer mest tillväxtpotential, men också dans och litteratur behöver entreprenörskap. Programmet ska kunna påverka alla delar av kulturlivet, säger han.

Att även den smala kulturen möter statliga insatser som sporrar till vinst, får en tågpassagerare som Yvonne Rock att fundera. Som kulturkonsult ute på fältet ser hon nämligen att verksamheter kan förlora sitt offentliga stöd när de gör vinst. Det finns ju Pomperipossa-effekter i en offentligstödd sektor där konstnärliga värden traditionellt står över vinstintressen.

–Nu är kulturpolitiken ett lapptäcke som inte hänger ihop. Många verksamheter kan inte ha resultaträkningar som visar vinst, säger Yvonne Rock.

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth menar dock att alla inte måste nappa på näringsdepartementets handlingsprogram, även om det vänder sig till alla.

Hade det inte varit mer önskvärt att 73 miljoner delades ut av Kulturdepartementet?

–Näringsdepartementet såg behovet, och det är bra att de sköter det. Ända från dag ett har jag och Maud Olofsson talat om satsningarna, säger hon.

Annons
Annons
X

Yvonne Rock med kollegerna Pratik Vithhlani (t v ) och Tomas Bokstad beslöt att bilda ett gemensamt konsultbolag för att delta i regeringens storsatsning på större affärsmässighet i kulturlivet.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X