Recension

SnödrottningenMer buller och bång än poetisk magi

Ett påkostat, maffigt sagospel under veckorna runt jul är en gammal hederlig teatertradition. Länsteatern Örebro satsar redan från november på att ge barnfyllda salonger en rejäl dos teaterfest med H. C. Andersens Snödrottningen.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är lätt att sympatisera med ambitionen. Sagan är både dramatisk och spännande. Den handlar om hur Snödrottningen krossar trolldjävulens spegel och en skärva träffar pojken Kaj i hjärtat som fryser till is. Snö­drottningen för honom till sitt vintervita land vid världens ände. Kajs bästa vän Greta utmanar rädslan och ger sig modigt ut på en äventyrlig färd för att rädda honom tillbaka.

Scenografen Sven Dahlberg ­låter scenen fyllas av en stor trälåda som blir spelplats. Den skiftar från svart till gulnande höstskog och slottsguld, för att sedan förvandlas till stelnat vinterlandskap när Snödrottningens rike nalkas. Lena Nylén har gjort en handfast och en aning burdus iscensättning med lätt absurda inslag, men utan originalsagans mer poetiskt magiska fantasteri. Det blir en del buller och bång i scenlådan med många sceniska effekter och komiska poänger.

Annons
Annons
Annons