Annons
X
Annons
X

Linda Nordlund: Meningslösa miljöskatter

Förslaget om flygskatt
SAS skrev i sitt remissvar att ”det finns en stor risk för nedläggning av mindre inrikeslinjer, som t.ex. Visby och Kalmar” om flygskatten införs.
SAS skrev i sitt remissvar att ”det finns en stor risk för nedläggning av mindre inrikeslinjer, som t.ex. Visby och Kalmar” om flygskatten införs. Foto: Bøe, Torstein / TT

Skattesänkningar för små serverhallar och skattehöjningar för fjärrvärmekunderna. Magdalena Andersson (S) och Per Bolund (MP) presenterade under tisdagen ett ”kostnadsneutralt paket” för miljö- och energiskatter, men den verkliga stridsfrågan flygskatten nämndes bara i förbigående. ”När flygskatten införts” ska den indexeras, berättade Bolund. Regeringen håller alltså fast vid förslaget, trots att det sågats av remissinstanserna.

Skattelättnader för 200 mindre datacenter är en klen tröst för ortsbefolkningen om flygskatten tvingar mindre flygplatser att stänga. I sitt remissvar skrev SAS att ”det finns en stor risk för nedläggning av mindre inrikeslinjer, som t.ex. Visby och Kalmar” om skatten införs. Tyvärr skulle inte miljöeffekterna väga upp för de förlorade jobben. Utsläppsminskningen bedöms bli fem till tolv kilo koldioxid per svensk och år, enligt regeringens egen utredning. Det är en mindre besparing än om svenskarna drog ned på bilåkandet med en (1) timme om året.

Att införa en flygskatt skulle sannolikt försena investeringarna i nya biobränslen. Höjda skatter för svenska kraftvärme- och fjärrvärmeanläggningar är också tveksamt ur miljösynpunkt: 90 procent av bränslet är redan förnybart eller återvunnet – att jämföra med EU-snittet, där fossila bränslen utgör 75 procent. Gärna grön skatteväxling – men då ska jobbskatterna sänkas och miljöskatterna ha effekt.

Annons
X
Annons

SAS skrev i sitt remissvar att ”det finns en stor risk för nedläggning av mindre inrikeslinjer, som t.ex. Visby och Kalmar” om flygskatten införs.

Foto: Bøe, Torstein / TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X