Annons
Recension

MemoriaMemoria ett intelligent spunnet äventyr

Under strecket
Publicerad

Den här peka-klicka-pärlan visar att spel kan vara lika uppslukande som en riktigt spännande roman. ”Memoria” handlar om prinsessan Sadja, vars mål i livet är att bli ihågkommen och ärad i hundratals år. Hon ger sig ut på en resa för att uppnå detta: Hennes mål är att delta och segra i ett stort kommande slag mellan demoner och människor. Men vad som hände är okänt och 450 år senare är hennes namn bortglömt. När fågelfångaren Goran måste söka hjälp av en handelsresande, får han höra om mysteriet med prinsessan.

Liksom Goran fängslas jag direkt av Sadjas historia. Hennes resa tar plats i en magisk tidsålder, med dimmiga urskogar, elfenbensvita palats och med flygande fort. Med vackert målade bakgrundsbilder får hela historien en episk karaktär. Berättelsen är en fascinerande blandning av österländsk mystik, västerländsk fantasy och klassisk hjältehistoria. Intrigen tar flera intressanta vändningar, där tid och minne får spela stor roll, både på en intellektuell och filosofisk nivå. Spelmekaniken håller fast vid genrens vanliga form: Att lösa pussel genom att använda eller kombinera föremål, på objekt eller karaktärer i de tvådimensionella bildrutorna. Pusslen är ojämnt svåra, men är sällan ologiska - vilket ofta drabbar peka-klicka-genren - och den spännande storyn är en god motivation att lösa dem snabbt.

Annons
Annons
Annons